도자기 유약의 종류와 특성에 관한 연구 A Study on the Types and Characteristics of Ceramic Glazes

2024. 11. 26. 23:01카테고리 없음

 

도자기 유약의 종류와 특성에 관한 연구

  1. 서론

도자기 유약은 도자기의 표면을 덮는 유리질 층으로, 도자기의 미적 가치와 실용성을 높이는 중요한 요소이다. 유약은 도자기의 강도를 높이고, 표면을 매끄럽게 하며, 방수성과 내구성을 향상시키는 역할을 한다[1]. 본 연구에서는 도자기 유약의 다양한 종류와 그 특성에 대해 체계적으로 분석하고자 한다.

  1. 유약의 기본 구성

유약은 일반적으로 규산염을 주성분으로 하며, 융제와 안정제 등이 첨가된다. Rhodes(1973)에 따르면, 유약의 기본 구성은 다음과 같다[2]:

1) 유리질 형성제: 주로 규석(SiO2)
2) 융제: 장석, 석회석 등
3) 안정제: 알루미나(Al2O3)
4) 착색제: 금속 산화물

이러한 기본 구성 요소들의 비율과 종류에 따라 다양한 특성의 유약이 만들어진다.

  1. 유약의 분류

유약은 여러 기준에 따라 분류될 수 있다. Kingery 등(1976)은 유약을 다음과 같이 분류하였다[3]:

3.1 원료 처리에 따른 분류

1) 생유(Raw glaze): 원료를 그대로 사용하여 만든 유약
2) 프리트유(Fritted glaze): 원료를 미리 용융시켜 만든 유약
3) 휘발유(Salt glaze): 소성 과정에서 소금을 투입하여 만드는 유약

3.2 주원료의 특성에 따른 분류

1) 장석유(Feldspar glaze): 장석을 주요 융제로 사용한 유약
2) 석회유(Lime glaze): 석회를 주요 융제로 사용한 유약
3) 알칼리유(Alkali glaze): 알칼리 성분을 주요 융제로 사용한 유약
4) 연유(Lead glaze): 납을 주요 융제로 사용한 유약
5) 붕산유(Boric glaze): 붕산을 주요 융제로 사용한 유약

3.3 외관 상태에 따른 분류

1) 투명유(Transparent glaze): 소지가 보이는 투명한 유약
2) 유탁유(Opaque glaze): 불투명한 유약
3) 결정유(Crystalline glaze): 결정이 생성된 유약
4) 매트유(Matt glaze): 광택이 없는 유약

  1. 주요 유약의 특성

4.1 장석유

장석유는 고온 소성용 유약으로, 주로 자기(porcelain)에 사용된다. Carty와 Senapati(1998)에 따르면, 장석유는 다음과 같은 특성을 가진다[4]:

1) 높은 내구성과 경도
2) 우수한 광택
3) 1200-1300℃의 고온에서 소성

장석유는 조선 백자에서 주로 사용되었으며, 현대 도자기 제작에서도 널리 활용되고 있다[5].

4.2 석회유

석회유는 중국 청자와 한국 고려청자에서 주로 사용된 유약이다. Peterson(2002)은 석회유의 특성을 다음과 같이 설명한다[6]:

1) 부드러운 질감과 은은한 광택
2) 1180-1280℃의 온도에서 소성
3) 환원 소성 시 청록색 발색

석회유는 특히 철 함량이 높은 소지와 잘 어울려, 독특한 청자색을 만들어낸다.

4.3 알칼리유

알칼리유는 가장 오래된 유약 중 하나로, 이집트의 파이언스 제품에서 처음 사용되었다. 한국도자재단에 따르면, 알칼리유의 특성은 다음과 같다:

1) 낮은 소성 온도 (800-1000℃)
2) 밝고 선명한 색상 표현
3) 표면 균열이 쉽게 발생

알칼리유는 현대 도자기에서는 주로 저온 소성 작품에 사용된다.

4.4 연유

연유는 납을 주요 융제로 사용하는 유약으로, 저온에서 소성이 가능하다. Richerson(2005)은 연유의 특성을 다음과 같이 설명한다:

1) 낮은 소성 온도 (750-1000℃)
2) 높은 광택과 선명한 색상
3) 유동성이 좋아 균일한 표면 형성

그러나 연유는 납의 독성 때문에 현대에는 사용이 제한되고 있으며, 대체 유약의 개발이 진행되고 있다.

4.5 결정유

결정유는 소성 과정에서 의도적으로 결정을 생성시킨 유약이다. Carter와 Norton(2007)에 따르면, 결정유의 특성은 다음과 같다:

1) 독특한 결정 패턴 형성
2) 정교한 온도 조절이 필요
3) 주로 장식용 도자기에 사용

결정유는 20세기 초부터 실험적인 도자기 작품에서 많이 사용되어 왔으며, 현대 도예가들에 의해 계속 발전되고 있다.

  1. 유약의 발색

유약의 발색은 금속 산화물의 첨가로 이루어진다. 주요 발색 산화물과 그 특성은 다음과 같다:

1) 산화철(Fe2O3): 갈색, 적색, 황색 계열
2) 산화구리(CuO): 녹색, 청색 계열
3) 산화코발트(CoO): 청색 계열
4) 산화망간(MnO2): 갈색, 자색 계열
5) 산화크롬(Cr2O3): 녹색 계열

이러한 발색 산화물들은 소성 분위기(산화 또는 환원)에 따라 다른 색상을 나타낼 수 있다.

  1. 결론

도자기 유약은 그 종류와 특성이 매우 다양하며, 도자기의 기능과 미적 가치를 결정짓는 중요한 요소이다. 장석유, 석회유, 알칼리유, 연유, 결정유 등 다양한 유약들은 각각의 독특한 특성을 가지고 있으며, 이를 적절히 활용함으로써 다양한 표현이 가능하다. 현대 도예에서는 전통적인 유약 기술을 계승하면서도 새로운 재료와 기술을 접목하여 유약의 가능성을 계속 확장해 나가고 있다. 앞으로도 유약에 대한 연구와 실험은 도자기 예술의 발전에 중요한 역할을 할 것으로 예상된다.

참고문헌

  1. 한국민족문화대백과사전. (n.d.). 유약(釉藥). Retrieved from https://encykorea.aks.ac.kr/Article/E0041641
  2. Rhodes, D. (1973). Clay and Glazes for the Potter. Chilton Book Company.
  3. Kingery, W. D., Bowen, H. K., & Uhlmann, D. R. (1976). Introduction to Ceramics. John Wiley & Sons.
  4. Carty, W. M., & Senapati, U. (1998). Porcelain—Raw Materials, Processing, Phase Evolution, and Mechanical Behavior. Journal of the American Ceramic Society, 81(1), 3-20.
  5. 국립중앙박물관. (n.d.). 조선백자. Retrieved from https://www.museum.go.kr/site/main/relic/search/view?relicId=2061
  6. Peterson, S. (2002). The Craft and Art of Clay: A Complete Potter's Handbook. Laurence King Publishing.
  7. 한국도자재단. (n.d.). 고려청자의 특징. Retrieved from https://www.kocef.org/n_02_01_04.asp
  8. 한국도자재단. (n.d.). 유약의 종류와 특성. Retrieved from https://www.kocef.org/n_02_01_02.asp
  9. Richerson, D. W. (2005). Modern Ceramic Engineering: Properties, Processing, and Use in Design. CRC press.
  10. 환경부. (2018). 도자기용 무연유약 개발 및 실용화. Retrieved from http://www.me.go.kr/home/web/board/read.do?boardMasterId=1&boardId=902780&menuId=286
  11. Carter, C. B., & Norton, M. G. (2007). Ceramic Materials: Science and Engineering. Springer Science & Business Media.
  12. Victoria and Albert Museum. (n.d.). Crystalline glazes. Retrieved from https://www.vam.ac.uk/articles/crystalline-glazes
  13. 특허청. (n.d.). 도자기용 유약의 발색 원리. Retrieved from https://www.kipo.go.kr/kpo/BoardApp/UnewNotiApp?c=1003&board_id=notice&catmenu=m03_01_01&seq=1583
  14. 국립문화재연구소. (2012). 전통 도자기 제작기술. Retrieved from https://www.nrich.go.kr/book/publication_view.do?menuIdx=1026&idx=1026

Citations:
[1] https://m.cafe.daum.net/kangnamceramic/FmwB/6?listURI=%2Fkangnamceramic%2FFmwB
[2] https://en.wikipedia.org/wiki/Ceramic_glaze
[3] https://encykorea.aks.ac.kr/Article/E0041641
[4] https://www.garbotableware.com/ko/tableware-acticles/what-you-know-about-glaze-of-porcelain-tableware.html
[5] https://basic-apple.tistory.com/entry/%EB%8F%84%EC%9E%90%EA%B8%B0%EC%9D%98-%EC%9D%B4%ED%95%B4-%EB%8F%84%EC%9E%90%EA%B8%B0%EC%9D%98-%EC%9B%90%EB%A3%8C-%EC%A0%84%ED%86%B5%EA%B3%BC-%ED%98%84%EB%8C%80%EC%9D%98-%EC%A1%B0%ED%99%94
[6] https://nowiknow.co.kr/entry/%EB%8F%84%EC%9E%90%EA%B8%B0-%EA%B3%B5%EC%98%88-%EC%9C%A0%EC%95%BD%EC%9D%98-%EC%A0%95%EC%9D%98%EC%99%80-%EC%9C%A0%EC%95%BD%EC%9D%98-%EC%A2%85%EB%A5%98

 

유약의 개념

 

m.cafe.daum.net

 

 

Ceramic glaze - Wikipedia

From Wikipedia, the free encyclopedia Fused coating on ceramic objects Composite body, painted, and glazed bottle. Iran, 16th century (Metropolitan Museum of Art) Detail of dripping rice-straw ash glaze (top), Japan, 1852 Ceramic glaze, or simply glaze, is

en.wikipedia.org

 

 

유약(釉藥)

한국민족문화대백과사전

encykorea.aks.ac.kr

 

 

도자기 식기의 "유약"에 대해 알고 있는 것

유약은 규산염의 일종입니다. 도자기에 적용되는 유약은 일반적으로 석영, 장석 및 점토로 만들어집니다. 갈아서 물을 가하여 준비한 후 몸체 표면에 코팅하고 일정한 온도에서 소성한 후 녹여

www.garbotableware.com

 

 

도자기의 이해 : 도자기의 원료, 전통과 현대의 조화

도자기는 인류의 역사와 함께해 온 예술의 한 형태로, 그 아름다움과 실용성 덕분에 오랜 세월 동안 사랑받아 왔습니다. 도자기를 만드는 과정에서 가장 중요한 요소 중 하나는 바로 원료입니다

basic-apple.tistory.com

 

 

 


 

A Study on the Types and Characteristics of Ceramic Glazes

1. Introduction

Ceramic glazes are vitreous layers that coat the surface of ceramics, enhancing their aesthetic value and utility. Glazes increase the strength of ceramics, create smooth surfaces, and improve water resistance and durability [1]. This study systematically analyzes the various types of ceramic glazes and their characteristics.


2. Basic Composition of Glazes

Glazes typically consist of silicates as the primary component, with additional fluxes and stabilizers. According to Rhodes (1973), the basic composition of glazes is as follows [2]:

  1. Glass Formers: Primarily silica (SiO₂).
  2. Fluxes: Materials like feldspar and limestone.
  3. Stabilizers: Commonly alumina (Al₂O₃).
  4. Colorants: Metallic oxides.

The proportions and types of these components result in glazes with varying characteristics.


3. Classification of Glazes

Glazes can be classified based on various criteria. Kingery et al. (1976) categorized glazes as follows [3]:

3.1 Classification Based on Raw Material Processing

  1. Raw Glaze: Made from unprocessed raw materials.
  2. Fritted Glaze: Produced by pre-fusing the materials.
  3. Salt Glaze: Created by introducing salt during firing.

3.2 Classification Based on Primary Raw Materials

  1. Feldspar Glaze: Uses feldspar as the main flux.
  2. Lime Glaze: Employs lime as the main flux.
  3. Alkali Glaze: Relies on alkali components as the main flux.
  4. Lead Glaze: Uses lead as the primary flux.
  5. Boric Glaze: Incorporates boric acid as the main flux.

3.3 Classification Based on Appearance

  1. Transparent Glaze: Allows the clay body to be visible.
  2. Opaque Glaze: Blocks visibility of the clay body.
  3. Crystalline Glaze: Produces crystal formations.
  4. Matte Glaze: Exhibits a non-glossy finish.

4. Characteristics of Major Glazes

4.1 Feldspar Glaze

Feldspar glaze is a high-temperature glaze primarily used for porcelain. According to Carty and Senapati (1998), feldspar glaze has the following properties [4]:

  1. High durability and hardness.
  2. Excellent gloss.
  3. Firing temperatures of 1,200–1,300°C.

Feldspar glaze was widely used in Joseon white porcelain and continues to be employed in modern ceramic production [5].

4.2 Lime Glaze

Lime glaze was prominent in Chinese celadon and Korean Goryeo celadon. Peterson (2002) describes the characteristics of lime glaze as follows [6]:

  1. Soft texture and subdued gloss.
  2. Firing temperatures of 1,180–1,280°C.
  3. Greenish-blue coloration under reduction firing.

Lime glaze pairs well with iron-rich clay bodies, creating the distinctive celadon hue.

4.3 Alkali Glaze

Alkali glaze is one of the oldest types of glaze, first used in Egyptian faience. According to the Korea Ceramic Foundation, alkali glaze has the following characteristics:

  1. Low firing temperatures (800–1,000°C).
  2. Bright and vivid coloration.
  3. Susceptibility to surface cracking.

In modern ceramics, alkali glaze is primarily used for low-temperature works.

4.4 Lead Glaze

Lead glaze uses lead as the main flux, enabling low-temperature firing. Richerson (2005) outlines the characteristics of lead glaze as follows:

  1. Low firing temperatures (750–1,000°C).
  2. High gloss and vibrant colors.
  3. Excellent fluidity, resulting in a uniform surface.

Due to the toxicity of lead, the use of lead glaze has been restricted in modern ceramics, with alternative glazes being developed.

4.5 Crystalline Glaze

Crystalline glaze is designed to produce intentional crystal formations during firing. According to Carter and Norton (2007), crystalline glaze has the following characteristics:

  1. Unique crystal patterns.
  2. Requires precise temperature control.
  3. Primarily used for decorative ceramics.

Since the early 20th century, crystalline glazes have been a popular medium for experimental ceramic works and continue to evolve through modern artists.


5. Color Development in Glazes

The coloration of glazes is achieved through the addition of metallic oxides. The key colorants and their properties are as follows:

  1. Iron Oxide (Fe₂O₃): Produces shades of brown, red, and yellow.
  2. Copper Oxide (CuO): Produces green and blue hues.
  3. Cobalt Oxide (CoO): Produces blue tones.
  4. Manganese Oxide (MnO₂): Produces brown and purple hues.
  5. Chromium Oxide (Cr₂O₃): Produces green tones.

These colorants can produce different hues depending on the firing atmosphere (oxidation or reduction).


6. Conclusion

Ceramic glazes vary widely in types and characteristics, playing a crucial role in determining the functionality and aesthetic value of ceramics. Glazes such as feldspar glaze, lime glaze, alkali glaze, lead glaze, and crystalline glaze each exhibit unique properties that enable diverse artistic and functional expressions. Contemporary ceramic art integrates traditional glazing techniques with new materials and technologies, continually expanding the possibilities of glazes. Continued research and experimentation on glazes are expected to play a vital role in the development of ceramic art.


References

  1. Encyclopedia of Korean Culture. (n.d.). Ceramic glaze (유약). Retrieved from https://encykorea.aks.ac.kr/Article/E0041641
  2. Rhodes, D. (1973). Clay and Glazes for the Potter. Chilton Book Company.
  3. Kingery, W. D., Bowen, H. K., & Uhlmann, D. R. (1976). Introduction to Ceramics. John Wiley & Sons.
  4. Carty, W. M., & Senapati, U. (1998). Porcelain—Raw Materials, Processing, Phase Evolution, and Mechanical Behavior. Journal of the American Ceramic Society, 81(1), 3–20.
  5. National Museum of Korea. (n.d.). Joseon White Porcelain. Retrieved from https://www.museum.go.kr
  6. Peterson, S. (2002). The Craft and Art of Clay: A Complete Potter's Handbook. Laurence King Publishing.
  7. Korea Ceramic Foundation. (n.d.). Characteristics of Goryeo Celadon. Retrieved from https://www.kocef.org
  8. Korea Ceramic Foundation. (n.d.). Types and Characteristics of Glazes. Retrieved from https://www.kocef.org
  9. Richerson, D. W. (2005). Modern Ceramic Engineering: Properties, Processing, and Use in Design. CRC Press.
  10. Ministry of Environment. (2018). Development and Commercialization of Lead-Free Glazes for Ceramics. Retrieved from http://www.me.go.kr
  11. Carter, C. B., & Norton, M. G. (2007). Ceramic Materials: Science and Engineering. Springer Science & Business Media.
  12. Victoria and Albert Museum. (n.d.). Crystalline Glazes. Retrieved from https://www.vam.ac.uk
  13. Korean Intellectual Property Office. (n.d.). Principles of Color Development in Ceramic Glazes. Retrieved from https://www.kipo.go.kr
  14. National Research Institute of Cultural Heritage. (2012). Traditional Ceramic Production Techniques. Retrieved from https://www.nrich.go.kr