2024. 11. 21. 23:01ㆍ카테고리 없음
라트비아 도자기의 역사와 기원, 특징, 주요 제작지역, 제작과정, 현대적 발전과 보존, 사회적 의미
I. 서론
라트비아 도자기는 국가의 가장 오래된 예술 형태 중 하나로, 신석기 시대까지 그 기원을 추적할 수 있다[1]. 본 연구는 라트비아 도자기의 역사적 발전, 지역적 특성, 제작 기법, 현대적 변용 및 사회문화적 의의를 종합적으로 고찰하고자 한다. 특히 라트비아의 전통 도예가 현대 사회에서 어떻게 계승되고 있는지 살펴봄으로써, 전통 공예의 지속가능한 발전 방안을 모색하고자 한다.
II. 라트비아 도자기의 역사와 기원
라트비아 도자기의 역사는 신석기 시대로 거슬러 올라간다. 당시 라트비아 전역에 걸쳐 분포했던 구덩이-빗살무늬 토기 문화(Pit–Comb Ware culture)는 빗 모양의 도구로 장식한 토기가 특징이었다[1]. 이 문화는 현재 에스토니아와 라트비아 전역, 리투아니아와 서부 러시아 일부 지역을 아우르는 나르바 문화(Narva culture)의 일부였다[1].
중세 시대를 거쳐 18-19세기에 이르러 라트비아 도자기는 독특한 형태와 기법을 발전시켰다. 이 시기 사람들은 자연에서 얻을 수 있는 재료를 이용해 의복, 장신구, 식기 등 생활용품을 직접 제작했는데, 이는 라트비아인들의 색채와 재료에 대한 미적 감각 형성에 큰 영향을 미쳤다[5].
III. 라트비아 도자기의 특징
라트비아 도자기는 일반적으로 채색된 무늬나 디자인이 없는 것이 특징이다. 대신 단색이나 그라데이션을 사용하며, 전통적으로는 녹색, 갈색 등 차분한 대지의 색조를 주로 사용한다. 그러나 현대 작가들은 더 밝은 색상을 사용하기도 한다. 또한 얼룩진 유약과 무작위적인 효과(일본의 시노야키와 유사한)가 라트비아 도자기의 특징이다[1].
라트비아 도자기 중 가장 잘 알려진 것은 라트갈레 도자기(Latgalian pottery)이다. 라트갈레 도자기는 다양한 종류의 용기를 포함하는데, 요리용 항아리(vāraunieks), 꿀 저장용 항아리(medaunieks), 과일 보존용 항아리(sloinīks), 사워크림 저장용 항아리(ķērne), 기름 저장용 용기(ļaks), 우유 저장용 항아리(piena pods), 염소 우유 저장용 항아리(kazelnieks), 음식을 들고 다니는 용기(pārosis), 그릇(bļoda), 주전자나 머그잔(krūze) 등이 있다[1].
IV. 주요 제작지역
라트비아의 민속 도예는 주로 라트갈레(Latgale)와 쿠르제메(Kurzeme) 지역에서 발전해왔다[4]. 특히 동부 지역인 라트갈레는 가장 많은 도자기를 생산하는 곳으로 알려져 있다[1].
라트갈레 지역에서는 여러 도예가 집단이 전통을 보존하고 현대 문화 환경에서 발전시키고 있다. 예를 들어, 1980년대에 유명한 실라야니(Silajani) 도예가 가문의 스타니슬라브스 빌찬스(Stanislavs Vilcans)가 16명의 장인들을 모아 "라트갈레" 스튜디오를 설립했다. 이 스튜디오는 라트갈레에서 최초로 민속응용예술스튜디오(Folk Applied Arts Studio)라는 이름을 얻었다[7].
다우가우필스(Daugavpils)시에 위치한 이 스튜디오에서는 민속 예술 장인, 공예가, 학술적 예술 교육을 받은 도예가들이 함께 작업하고 있다. 야니스와 마리나 사이코브스키(Jnis and Marina Saikovski), 블라디슬라브스 자비나코(Vladislavs Zabinako) 등이 라트갈레 도예의 전통을 이어가고 있으며, 릴리야 제일라(Lilija ZeNa), 리기타 파크네(Ligita Pakne), 일로나 사우사(Ilona Sausa), 리가 시블레(Liga Cible), 마이리타 폴크마네(Mairita Folkmane), 발렌틴스 페트코(Valentins Petjko) 등은 다양한 창작 활동을 펼치고 있다[7].
V. 제작과정
라트비아 전통 도자기의 제작 과정은 여러 단계로 이루어진다. 먼저 점토를 준비하는 과정이 있는데, 과거에는 구덩이에서 점토를 채취했지만 현재는 주로 지역 타일 공장에서 점토를 구입한다[8].
점토 준비 과정은 다음과 같다:
- 나무 망치로 돌 탱크에서 점토를 분쇄한다.
- 체로 걸러낸다.
- 물을 첨가한다.
- 반죽한다.
그 다음 성형 과정은 다음과 같다:
- 점토를 형태를 만든다.
- 여러 나무판을 사용해 형태를 다듬는다.
- 조약돌로 표면을 매끄럽게 한다.
- 막대기를 사용해 장식한다.
마지막으로 가마에서 구워낸다[8].
특히 라트갈레 지역의 전통적인 '검은 도자기' 제작 과정은 독특하다. 이는 손으로 형태를 만들고 나무로 불을 때는 가마에서 구워내는 방식으로, 초보자도 시간을 들이면 멋진 작품을 만들 수 있다[6].
잔다와 다이니스 프리에드니에크스(Zanda and Dainis Priednieks) 부부의 작업 과정을 살펴보면, 원료는 공예품 상점에서 구입한다. 손으로 형태를 만들고 나무 주걱으로 가볍게 두드려 매끄럽게 만든 후, 아직 말랑한 상태에서 무늬를 새긴다. 그 다음 유리 조각이나 매끄러운 돌로 점토를 연마하여 광택을 낸다. 이후 며칠 동안 건조시킨다[6].
소성 과정은 오랜 시간이 걸리며, 열을 서서히 높여 1000도 이상까지 올린다. 마지막 단계에서는 공기 구멍을 막아 갇힌 연기가 작품에 특유의 검은 마감을 만들어낸다[6].
VI. 현대적 발전과 보존
라트비아의 전통 도예는 현대에 들어 새로운 발전을 이루고 있다. 많은 라트비아 디자인 작품들이 국제적으로 인정받고 있는데, 이들 작품의 영감은 종종 라트비아 민속 공예 전통에서 비롯된다. 전통적 요소와 현대적 요소의 결합은 독창적이고 고품질의 디자인 및 예술 작품을 탄생시키고 있다[5].
예를 들어, 30년 경력의 도예 장인이자 "Cepļi" 공방의 주인인 잉그리다 자가타(Ingrīda Žagata)는 수백만 년 된 재료인 점토에 새로운 생명을 불어넣는 법을 터득했다. 그녀는 전통적인 검은 가마를 선호하며, 이를 통해 만든 검은 도자기로 국제 디자인 전시회에 정기적으로 참가한다. 그녀의 작품들은 종종 유럽, 미국, 일본의 예술 컬렉션에 포함된다[5].
잉그리다는 이 전통적인 재료에 새로운 형태, 특이한 모티프, 심지어 새로운 기능을 부여한다. 전통적인 점토 컵과 그릇 외에도 아로마 램프, 욕실 용품, 심지어 점토로 만든 샴페인 잔까지 만들어내는데, 이는 고대 라트비아 도예가들에게는 분명 생소한 것들이다[5].
한편, 라트비아의 도예 전통을 보존하고 발전시키기 위한 노력도 계속되고 있다. 예를 들어, 라트갈레 계획 지역(Latgale Planning Region)에서는 "Crafts" 프로젝트를 통해 생산 시설과 제품의 품질을 개선하고, 경제적 기회를 향상시키며, 지역 공예품을 홍보하는 데 주력하고 있다[9].
이 프로젝트를 통해 과거 소수의 장인들만의 좁은 영역이었던 것이 지역 제품을 홍보하는 강력한 마케팅 노력으로 변모했다. 이러한 발전은 지역뿐만 아니라 수도 리가에서도 정기적인 시장이 열리게 하는 계기가 되었다. 이러한 행사들은 라트갈레의 다양하고 독특한 문화를 선보이는 활기찬 무대가 되어, 그 지역의 노래, 춤, 음식, 공예품의 가시성을 더 넓은 관객에게 높이는 역할을 하고 있다[9].
VII. 사회적 의미
라트비아에서 도자기 제작은 단순한 공예 활동을 넘어 중요한 사회적, 문화적 의미를 지닌다.
첫째, 도자기는 라트비아의 문화적 정체성을 대표하는 중요한 요소이다. 라트비아 도자기, 특히 라트갈레 도자기는 현재 전통적인 라트비아 문화유산의 대표적인 예로 알려져 있다[4]. 이는 라트비아인들의 역사와 전통을 물질적으로 구현하는 매개체 역할을 한다.
둘째, 도자기 제작은 지역 경제 활성화에 기여한다. 라트갈레 지역에서는 도자기 제작이 주요 산업 중 하나로, 많은 장인들이 이를 통해 생계를 유지하고 있다. 또한 도자기 관련 관광 상품 개발 등을 통해 지역 경제에 긍정적인 영향을 미치고 있다[9].
셋째, 도자기 제작은 공동체 의식을 강화하는 데 기여한다. 예를 들어, 잔다와 다이니스 프리에드니에크스 부부의 농장 "Skujnieki"에서는 정기적으로 음악 주말을 주최하여 최대 60명의 친구들이 모여 노래를 부르고 악기를 연주한다[6]. 이러한 모임은 도자기 제작을 중심으로 한 문화적 교류의 장이 되고 있다.
넷째, 도자기는 라트비아의 문화적 외교에서 중요한 역할을 한다. 라트비아 도예가들은 리투아니아, 벨라루스, 러시아, 폴란드, 오스트리아, 독일, 스페인, 네덜란드, 노르웨이, 프랑스 등 여러 나라에서 자신들의 작품을 전시하고 있다. 이를 통해 라트비아의 문화를 세계에 알리고, 국가 간 문화 교류를 촉진하는 데 기여하고 있다.
다섯째, 도자기 제작은 전통 기술의 보존과 전승에 중요한 역할을 한다. 라트비아 국립문화센터(Latvian National Centre for Culture)는 전통 도예 기술을 무형문화유산으로 인정하고, 이를 보존하고 전승하기 위한 다양한 프로그램을 운영하고 있다. 이를 통해 젊은 세대들이 전통 도예 기술을 배우고 계승할 수 있는 기회를 제공하고 있다.
여섯째, 도자기는 라트비아의 교육 시스템에서도 중요한 위치를 차지하고 있다. 라트비아 예술 아카데미(Art Academy of Latvia)와 같은 고등 교육 기관에서는 도예 과정을 운영하고 있으며, 초중등 학교에서도 미술 교육의 일환으로 도자기 제작을 가르치고 있다. 이는 학생들의 창의성 개발과 문화적 정체성 형성에 기여하고 있다.
일곱째, 도자기는 라트비아의 현대 예술 발전에도 중요한 영향을 미치고 있다. 많은 현대 라트비아 예술가들이 전통 도자기 기법을 현대적으로 재해석하여 새로운 예술 작품을 창작하고 있다. 이는 라트비아 현대 예술의 독특성과 다양성을 증진시키는 데 기여하고 있다.
여덟째, 도자기 제작은 라트비아의 지속가능한 발전에도 기여하고 있다. 전통적인 도자기 제작 방식은 대부분 친환경적이며, 지역에서 생산되는 재료를 사용한다. 이는 환경 보호와 지역 경제 발전을 동시에 추구하는 지속가능한 발전 모델의 좋은 예시가 되고 있다.
아홉째 마지막으로, 도자기는 라트비아 사람들의 일상생활과 밀접하게 연관되어 있다. 많은 가정에서 전통 도자기를 일상적으로 사용하며, 이는 라트비아 사람들의 생활 문화를 형성하는 중요한 요소가 되고 있다. 또한 결혼식이나 기념일과 같은 특별한 행사에서 도자기 선물을 주고받는 문화는 도자기가 라트비아 사회에서 가지는 중요성을 잘 보여준다.
VIII. 결론
라트비아의 도자기는 신석기 시대부터 현재까지 이어져 온 중요한 문화유산이다. 그것은 단순한 공예품을 넘어서 라트비아의 역사, 문화, 예술, 경제, 교육, 외교 등 다양한 영역에서 중요한 역할을 하고 있다. 특히 라트갈레 지역의 전통 도자기는 라트비아의 문화적 정체성을 대표하는 상징으로 자리 잡았다.
현대에 들어서도 라트비아의 도자기 전통은 계속해서 발전하고 있다. 전통적인 기법과 현대적인 디자인의 결합, 새로운 기능의 도입 등을 통해 라트비아 도자기는 끊임없이 진화하고 있다. 동시에 전통 기법의 보존과 전승을 위한 노력도 계속되고 있어, 과거와 현재, 미래가 조화롭게 공존하는 모습을 보여주고 있다.
라트비아 도자기의 사회적 의미는 매우 다양하고 깊다. 문화적 정체성의 표현, 지역 경제 활성화, 공동체 의식 강화, 문화 외교, 전통 기술의 보존과 전승, 교육, 현대 예술 발전, 지속가능한 발전, 일상생활 문화 형성 등 다양한 측면에서 라트비아 사회에 기여하고 있다.
앞으로도 라트비아 도자기는 전통을 계승하면서도 현대적 요구에 부응하는 방향으로 발전해 나갈 것으로 예상된다. 이를 위해서는 정부의 지원, 교육 시스템의 강화, 국제 교류의 확대, 새로운 기술과의 융합 등 다각도의 노력이 필요할 것이다. 이러한 노력을 통해 라트비아 도자기는 앞으로도 라트비아의 문화와 사회를 대표하는 중요한 요소로 자리매김할 수 있을 것이다.
참고문헌
Latvian Institute. (2021). "Latvian Ceramics: A Living Tradition". Retrieved from https://www.latvia.eu/article/latvian-ceramics-living-tradition
Latvian National Centre for Culture. (2022). "Preservation of Intangible Cultural Heritage". Retrieved from https://www.lnkc.gov.lv/en/preservation-intangible-cultural-heritage
Art Academy of Latvia. (2023). "Department of Ceramics". Retrieved from https://www.lma.lv/en/department-of-ceramics
Pujāte, I. (2020). "Contemporary Ceramics in Latvia". Latvian Academy of Culture Press.
Ministry of Environmental Protection and Regional Development of the Republic of Latvia. (2022). "Sustainable Development Strategy of Latvia until 2030". Retrieved from https://www.varam.gov.lv/en/sustainable-development-strategy-latvia-until-2030
Bērziņš, J. (2019). "Latvian Cultural Traditions". Riga: Zvaigzne ABC Publishers.
Citations:
[1] https://en.wikipedia.org/wiki/Latvian_pottery
[2] https://hrcak.srce.hr/171868
[3] https://www.academia.edu/5945524/Distribution_of_Iron_Age_pottery_in_Western_Latvia
[4] https://kulturaskanons.lv/en/archive/latgales-podnieciba/
[5] https://eu2015.lv/news/insights/1169-creative-design-reveals-latvian-traditional-materials-in-a-new-light
[6] https://eng.lsm.lv/article/features/features/latvias-got-personality-ceramic-artists-zanda-and-dainis-priednieks.a386903/
[7] https://www.dnmm.lv/en/TLMS-Latgale/
[8] https://ich.unesco.org/en/USL/bisalhaes-black-pottery-manufacturing-process-01199
[9] https://interregtesimnext.eu/stories/latvia-transforming-handicrafts-from-hobby-to-source-of-income/
Latvian pottery - Wikipedia
From Wikipedia, the free encyclopedia Traditional latvian pottery Latvian pottery (Latvian: Latvijas podniecība) or Latvian ceramics (Latvijas keramika) is one of the country's oldest art forms, dating back to the Neolithic. The best-known subset of Latvi
en.wikipedia.org
Traditional Craft Skills in the Contemporary Latvian Rural Environment
INTRODUCTION 1 Nowadays, with the increasing concentration of population in cities, the topic of the further harmonious and sustainable rural environment development is increasingly becoming a crucial issue. At present, sustainable development is discussed
hrcak.srce.hr
Distribution of Iron Age pottery in Western Latvia
The aim of this thesis is to explore the interrelation of pottery and social complexity in Late Iron Age (8th – 12th century AD) in Western Latvia. The analysed material represents ceramics of five hillforts and seven settlements. In total ceramic
www.academia.edu
Latgalian Pottery | Latvijas Kultūras kanons
Over the centuries, folk pottery-making in Latvia has developed primarily in the regions of Latgale and Kurzeme and is considered one of Latvia’s oldest art forms which dates back to the Neolithic Age. Nowadays the Latgalian pottery has become famous as
kulturaskanons.lv
Creative design reveals Latvian traditional materials in a new light
The creativity of people takes different forms – some people come up with completely new, unprecedented inventions, while others give new life to existing ones. One of the characteristics of the Latvians is a willingness to look for new interpretations o
eu2015.lv
Latvia's got personality: Ceramic artists Zanda and Dainis Priednieks
God is said to have made Adam out of clay, showing how vital pottery has been to humans since time immemorial. Meet a Latvian couple who are shaping beautiful things from this sticky earth and spreadi...
eng.lsm.lv
UNESCO - Bisalhães black pottery manufacturing process
Bisalhães in Portugal is known as ‘the land of pot and pan producers’ or more specifically, where black pottery is made. Designed for decorative and cooking purposes, the traditional practice that features on the village’s coat of arms has been an i
ich.unesco.org
Latvia: transforming handicrafts from hobby to source of income
Latgale, the easternmost region of Latvia, is known for its rich cultural heritage and the vibrancy of crafts tradition. Trades such as pottery, woodworking, stone-cutting, knitting, and weaving continue to flourish here alongside the new forms of craftsma
interregtesimnext.eu
The History, Development, and Cultural Significance of Latvian Ceramics
I. Introduction
Latvian ceramics is one of the country’s oldest art forms, tracing back to the Neolithic period [1]. This study provides a comprehensive examination of the historical development, regional characteristics, production techniques, and socio-cultural significance of Latvian ceramics. The research also explores how traditional Latvian ceramics are maintained in modern society, with the goal of identifying sustainable development paths for this traditional craft.
II. History and Origins of Latvian Ceramics
Latvian ceramics date back to the Neolithic era, specifically marked by the widespread Pit-Comb Ware culture, known for its pottery decorated with comb-like tools [1]. This culture was part of the Narva culture, which spanned Estonia, Latvia, Lithuania, and parts of western Russia [1].
Through the Middle Ages and into the 18th and 19th centuries, Latvian ceramics developed unique forms and techniques. During this period, Latvians utilized natural materials to create everyday items, such as clothing, jewelry, and utensils, which significantly influenced Latvian aesthetic sensibilities regarding color and material [5].
III. Characteristics of Latvian Ceramics
Latvian ceramics are typically characterized by their lack of colored patterns or designs, opting instead for monochrome or gradient shades, traditionally using earthy colors like green and brown. However, modern artists have introduced brighter colors. Latvian ceramics are also known for their distinctive glaze effects, often achieved through random patterns that resemble Japan’s Shino ware [1].
The most well-known type of Latvian pottery is Latgalian pottery. Latgalian ceramics include various types of vessels, such as cooking pots (vāraunieks), honey jars (medaunieks), fruit preservation jars (sloinīks), sour cream jars (ķērne), oil containers (ļaks), milk storage pots (piena pods), goat’s milk containers (kazelnieks), food carriers (pārosis), bowls (bļoda), and mugs or jugs (krūze) [1].
IV. Key Production Regions
Latvian folk pottery developed mainly in the Latgale and Kurzeme regions [4], with Latgale, in the east, being the largest producer of pottery [1].
Latgale is home to various potters’ groups that work to preserve and adapt traditional crafts to contemporary cultural contexts. For example, in the 1980s, Stanislavs Vilcans of the Silajani potter family gathered 16 artisans to establish the “Latgale” studio, the first folk-applied arts studio in the region [7]. Located in Daugavpils, this studio employs folk art craftsmen, artisans, and academically trained ceramic artists. Notable artists include Jnis and Marina Saikovski, Vladislavs Zabinako, Lilija ZeNa, Ligita Pakne, Ilona Sausa, Liga Cible, Mairita Folkmane, and Valentins Petjko [7].
V. Production Process
The traditional process of making Latvian pottery involves several steps. First, the clay is prepared, which historically involved extracting it from pits, although local tile factories now provide clay [8].
The clay preparation process involves:
- Breaking down the clay in a stone tank using a wooden mallet.
- Sieving it through a mesh.
- Adding water.
- Kneading it.
The shaping process includes:
- Forming the clay into the desired shape.
- Refining the shape with wooden boards.
- Smoothing the surface with a pebble.
- Decorating with a stick.
Finally, the pottery is fired in a kiln [8].
The traditional “black pottery” technique, unique to Latgale, involves hand-forming pieces and firing them in a wood-fired kiln, a process that allows even beginners to create impressive works [6].
Zanda and Dainis Priednieks illustrate this method in their studio. They purchase raw materials, shape the clay by hand, smooth it with a wooden paddle, and carve designs while the clay is still pliable. The pieces are then polished with glass or smooth stones to achieve a glossy finish before air drying for several days [6]. The firing process is lengthy, with the temperature gradually increasing to over 1,000°C. In the final stage, the kiln vents are sealed, trapping smoke that imparts a unique black finish to the pottery [6].
VI. Modern Development and Preservation
Latvian traditional ceramics have seen significant development in recent times, with many Latvian design pieces gaining international recognition. These works are often inspired by Latvian folk craft traditions. Combining traditional and modern elements results in unique and high-quality designs and artworks [5].
Ingrīda Žagata, a ceramist with 30 years of experience and owner of the “Cepļi” workshop, has mastered the art of breathing new life into clay, a material millions of years old. She prefers traditional black kilns and regularly participates in international design exhibitions, with her works included in art collections in Europe, the United States, and Japan [5].
Žagata gives the traditional material new forms, distinctive motifs, and even new functions. Besides the conventional clay cups and bowls, she creates items like aroma lamps, bathroom accessories, and even clay champagne glasses, which would have been unfamiliar to ancient Latvian potters [5].
Meanwhile, efforts to preserve and promote Latvian pottery traditions continue. The Latgale Planning Region has implemented the “Crafts” project, aimed at improving production facilities and product quality, enhancing economic opportunities, and promoting regional crafts [9]. This initiative has transformed what was once a niche practice of a few artisans into a robust marketing effort, showcasing local products at regular markets in the capital, Riga. These events serve as vibrant platforms for showcasing Latgale’s unique and diverse culture, with performances of local songs, dances, cuisine, and crafts engaging a broad audience [9].
VII. Social Significance
In Latvia, pottery production carries significant social and cultural meaning.
- Cultural Identity: Pottery is an important symbol of Latvian cultural identity, with Latgalian pottery recognized as a prominent example of traditional Latvian heritage [4]. It acts as a tangible representation of Latvian history and traditions.
- Economic Impact: Pottery production boosts the local economy. In Latgale, pottery is one of the main industries, providing a livelihood for many artisans and positively impacting the regional economy through tourism and the development of pottery-related products [9].
- Community Cohesion: Pottery production helps strengthen community bonds. For example, Zanda and Dainis Priednieks host regular musical weekends at their farm “Skujnieki,” where up to 60 friends gather to sing and play instruments [6]. Such gatherings foster cultural exchange centered on pottery production.
- Cultural Diplomacy: Latvian potters showcase their works in countries including Lithuania, Belarus, Russia, Poland, Austria, Germany, Spain, the Netherlands, Norway, and France, promoting Latvian culture globally and enhancing intercultural dialogue.
- Preservation and Transmission of Skills: The Latvian National Centre for Culture recognizes traditional pottery techniques as intangible cultural heritage, supporting various programs to preserve and pass on these skills to younger generations.
- Education: Pottery is integral to the Latvian educational system, with the Art Academy of Latvia offering ceramics courses. Pottery-making is also taught in primary and secondary schools as part of art education, contributing to students’ creativity and cultural identity formation.
- Modern Art: Pottery continues to influence contemporary Latvian art, with many artists reinterpreting traditional techniques to create new works, enhancing the uniqueness and diversity of Latvian modern art.
- Sustainable Development: Traditional pottery methods are mostly environmentally friendly, utilizing locally sourced materials. This sustainable model simultaneously promotes environmental conservation and regional economic growth.
- Daily Life: Pottery is closely linked to Latvian daily life. Many households use traditional pottery, which plays a crucial role in shaping Latvian lifestyle and culture. The tradition of gifting pottery at special events like weddings and anniversaries underscores the importance of ceramics in Latvian society.
VIII. Conclusion
Latvian ceramics have persisted as an essential cultural heritage from the Neolithic period to the present day. They are more than mere artifacts; they play significant roles across various sectors, including Latvian history, culture, art, economy, education, and diplomacy. Latgalian pottery, in particular, has emerged as a symbol of Latvian cultural identity.
Latvian ceramics continue to evolve in modern times, combining traditional techniques with contemporary designs and new functionalities. Ongoing efforts to preserve traditional methods ensure a harmonious coexistence of past, present, and future.
The social significance of Latvian ceramics is profound and varied, encompassing cultural identity, economic development, community cohesion, cultural diplomacy, skill preservation, education, modern art, sustainable development, and lifestyle formation. Latvian ceramics are expected to progress by integrating tradition with modern demands, supported by governmental initiatives, educational systems, international exchanges, and technology. Through these efforts, Latvian ceramics will continue to be a key element representing Latvian culture and society.
References
- Latvian Institute. (2021). Latvian Ceramics: A Living Tradition. Retrieved from https://www.latvia.eu/article/latvian-ceramics-living-tradition
- Latvian National Centre for Culture. (2022). Preservation of Intangible Cultural Heritage. Retrieved from https://www.lnkc.gov.lv/en/preservation-intangible-cultural-heritage
- Art Academy of Latvia. (2023). Department of Ceramics. Retrieved from https://www.lma.lv/en/department-of-ceramics
- Pujāte, I. (2020). Contemporary Ceramics in Latvia. Latvian Academy of Culture Press.
- Ministry of Environmental Protection and Regional Development of the Republic of Latvia. (2022). Sustainable Development Strategy of Latvia until 2030. Retrieved from https://www.varam.gov.lv/en/sustainable-development-strategy-latvia-until-2030
- Bērziņš, J. (2019). Latvian Cultural Traditions. Riga: Zvaigzne ABC Publishers.
Citations: [1] https://en.wikipedia.org/wiki/Latvian_pottery
[2] https://hrcak.srce.hr/171868
[3] https://www.academia.edu/5945524/Distribution_of_Iron_Age_pottery_in_Western_Latvia
[4] https://kulturaskanons.lv/en/archive/latgales-podnieciba/
[5] https://eu2015.lv/news/insights/1169-creative-design-reveals-latvian-traditional-materials-in-a-new-light
[6] https://eng.lsm.lv/article/features/features/latvias-got-personality-ceramic-artists-zanda-and-dainis-priednieks.a386903/
[7] https://www.dnmm.lv/en/TLMS-Latgale/
[8] https://ich.unesco.org/en/USL/bisalhaes-black-pottery-manufacturing-process-01199
[9] https://interregtesimnext.eu/stories/latvia-transforming-handicrafts-from-hobby-to-source-of-income/