말레이시아 전통 도자기 The Traditional Malaysian Pottery

2024. 10. 30. 11:47카테고리 없음

 

 

말레이시아 전통 도자기의 역사와 특징

 

 

I. 서론

말레이시아의 도자기 문화는 오랜 역사와 다양한 문화적 영향을 반영하고 있다. 본 논문에서는 말레이시아 전통 도자기의 역사적 기원과 발전 과정, 주요 특징 및 제작 기법, 그리고 현대 사회에서의 의미와 보존 노력에 대해 고찰하고자 한다.

 

 

 

II. 말레이시아 도자기의 역사적 기원

말레이시아 도자기의 기원은 선사시대로 거슬러 올라간다. 고고학적 발굴 결과에 따르면, 말레이 반도에서 가장 오래된 도자기 유물은 기원전 3000년경의 신석기 시대 토기로 추정된다[1].

초기 말레이시아 도자기는 주로 실용적 목적으로 제작되었으며, 단순한 형태와 장식이 특징이었다. 시간이 지남에 따라 중국, 인도, 아랍 등 외부 문화와의 교류를 통해 도자기 기술과 디자인이 발전하였다[2].

15세기 말라카 왕국 시대에 이르러 말레이시아 도자기 문화는 황금기를 맞이하였다. 이 시기에는 중국과의 활발한 무역을 통해 고급 청화백자가 수입되었고, 이를 모방한 현지 제작 기술이 발달하였다[3].

 

 

 

III. 말레이시아 전통 도자기의 주요 특징

  1. 형태와 기능
    말레이시아 전통 도자기는 다양한 형태와 기능을 가지고 있다. 주요 제품으로는 물을 담는 항아리(tempayan), 음식을 담는 그릇(mangkuk), 향신료를 갈거나 음식을 준비하는 데 사용되는 절구(lesung batu) 등이 있다[4].
  2. 장식과 문양
    말레이시아 도자기의 장식은 자연을 모티브로 한 문양이 주를 이룬다. 꽃, 나뭇잎, 동물 등의 모티브가 자주 사용되며, 기하학적 패턴도 볼 수 있다. 이슬람 문화의 영향으로 아라베스크 문양도 흔히 사용된다[5].
  3. 색상
    전통적으로 말레이시아 도자기는 흙의 자연색을 그대로 살리는 경우가 많았다. 그러나 중국 도자기의 영향으로 청화백자 스타일의 푸른색 장식이 도입되었고, 후에는 다양한 색상이 사용되기 시작했다[6].

IV. 주요 제작 지역

  1. 페락(Perak)
    페락 주는 말레이시아에서 가장 오래된 도자기 제작 중심지 중 하나이다. 특히 사옹(Sayong) 지역은 전통적인 흑색 도자기 제작으로 유명하다.
  2. 조호르(Johor)
    조호르 주의 뮤아르(Muar) 지역은 독특한 스타일의 도자기로 알려져 있다. 이 지역의 도자기는 중국과 말레이 스타일이 혼합된 특징을 보인다.
  3. 사라왁(Sarawak)
    보르네오 섬에 위치한 사라왁 주는 이반족(Iban)과 오랑울루(Orang Ulu) 등 토착 부족의 전통 도자기 문화가 잘 보존되어 있는 곳이다.

 

 

V. 제작 과정

말레이시아 전통 도자기의 제작 과정은 다음과 같은 단계를 거친다:

  1. 원료 준비: 적절한 점토를 채취하고 불순물을 제거한다.
  2. 성형: 손이나 물레를 이용해 원하는 형태로 만든다.
  3. 건조: 성형된 도자기를 그늘에서 천천히 건조시킨다.
  4. 장식: 도구를 이용해 문양을 새기거나 채색한다.
  5. 소성: 전통 가마에서 구워낸다.

특히 사옹 흑색 도자기의 경우, 소성 과정에서 특별한 기법이 사용된다. 가마에 쌀겨를 넣어 연기를 발생시키고, 이 연기가 도자기 표면에 흡수되어 독특한 흑색을 만들어낸다.

 

 

 

VI. 현대적 발전과 보존 노력

  1. 현대 도자기 예술
    말레이시아의 현대 도자기 예술가들은 전통 기법을 바탕으로 새로운 해석을 시도하고 있다. 예를 들어, 유명 도예가 우스만 유소프(Usman Yusoff)는 전통적인 형태와 현대적 디자인을 결합한 작품으로 주목받고 있다.
  2. 교육 및 훈련 프로그램
    말레이시아 정부는 전통 도자기 기술의 보존과 계승을 위해 다양한 교육 프로그램을 운영하고 있다. 국립공예원(National Craft Institute)에서는 젊은 세대를 대상으로 전통 도자기 제작 기술을 가르치고 있다.
  3. 박물관과 전시회
    국립박물관(National Museum)과 같은 기관에서는 말레이시아 전통 도자기의 역사와 가치를 소개하는 상설 전시를 운영하고 있다. 또한 정기적으로 특별 전시회를 개최하여 대중의 관심을 높이고 있다.
  4. 관광 산업과의 연계
    말레이시아 관광청은 전통 도자기 마을을 관광 상품화하여 문화 유산의 보존과 경제적 가치 창출을 동시에 추구하고 있다. 예를 들어, 페락 주의 사옹 마을은 도자기 제작 체험 프로그램으로 많은 관광객을 유치하고 있다.

 

 

VII. 사회적 의미

말레이시아 전통 도자기는 단순한 공예품을 넘어 문화적 정체성과 역사를 담고 있는 중요한 유산이다.

  1. 문화적 다양성의 상징
    말레이시아 도자기에는 말레이, 중국, 인도, 이슬람 등 다양한 문화의 영향이 녹아있어, 국가의 다문화적 특성을 잘 보여준다.
  2. 전통 지식의 보고
    도자기 제작 기술은 세대를 거쳐 전해 내려온 귀중한 전통 지식이다. 이는 단순한 기술을 넘어 조상들의 지혜와 경험이 축적된 문화적 자산이다.
  3. 지역 경제 활성화
    전통 도자기 산업은 관광과 연계되어 지역 경제 활성화에 기여하고 있다. 특히 농촌 지역에서는 중요한 소득원이 되고 있다.
  4. 국가 브랜드로서의 가치
    말레이시아 정부는 전통 도자기를 국가 브랜드의 일부로 활용하고 있다. 이를 통해 국제 무대에서 말레이시아의 문화적 독특성과 예술성을 알리고 있다.

 

 

VIII. 결론

앞으로도 말레이시아 도자기 문화의 지속적인 발전과 국제적 인정을 위한 노력이 필요할 것이다. 전통 기술의 보존과 계승, 현대적 해석과 혁신, 그리고 국제 시장에서의 경쟁력 강화가 중요한 과제로 남아있다.

특히, 다음과 같은 방향성을 고려해볼 수 있다:

  1. 교육 및 연구 강화: 대학과 연구기관에서 말레이시아 전통 도자기에 대한 학술적 연구를 더욱 활성화하고, 이를 바탕으로 전문적인 교육 프로그램을 개발할 필요가 있다. 예를 들어, 말레이시아 국립대학교(Universiti Kebangsaan Malaysia)에서는 전통 공예 연구소를 설립하여 도자기를 포함한 전통 공예에 대한 체계적인 연구를 진행하고 있다.
  2. 국제 교류 확대: 국제 도자기 전시회나 심포지엄 등에 적극적으로 참여하여 말레이시아 도자기의 독특성과 예술성을 세계에 알릴 필요가 있다. 2018년 한국에서 열린 경기세계도자비엔날레에 말레이시아 작가들이 참가한 것은 좋은 사례이다.
  3. 지속가능한 발전: 전통 도자기 제작 과정에서 환경 친화적인 방법을 도입하고, 지속가능한 발전 모델을 구축할 필요가 있다. 예를 들어, 사옹 지역에서는 전통적인 흙 채취 방식을 유지하면서도 환경 보호를 위한 노력을 기울이고 있다.
  4. 디지털 기술의 활용: 3D 프린팅 등 새로운 기술을 전통 도자기 제작에 접목하여 새로운 가능성을 모색할 수 있다. 말레이시아 기술대학교(Universiti Teknologi Malaysia)에서는 전통 도자기 디자인을 3D 모델링하는 연구를 진행 중이다.
  5. 문화 관광의 질적 향상: 단순한 관광 상품화를 넘어, 도자기를 통해 말레이시아의 문화와 역사를 깊이 있게 체험할 수 있는 프로그램을 개발할 필요가 있다. 페락 주의 사옹 마을에서는 도자기 제작 체험뿐만 아니라 지역의 역사와 문화를 함께 배울 수 있는 종합적인 문화 체험 프로그램을 운영하고 있다.

말레이시아 전통 도자기는 국가의 문화적 정체성을 대표하는 중요한 유산이다. 이는 단순한 공예품이 아니라 말레이시아의 역사, 문화적 다양성, 예술적 창의성을 모두 담고 있는 복합적인 문화 현상이다. 따라서 전통의 보존과 현대적 발전의 균형을 잡는 것이 중요하다.

앞으로 말레이시아 도자기가 세계 문화유산으로서의 가치를 인정받고, 국제 미술 시장에서도 그 독특성과 예술성을 인정받기를 기대한다. 이를 위해서는 정부, 학계, 예술가, 그리고 일반 대중의 지속적인 관심과 노력이 필요할 것이다. 말레이시아 전통 도자기의 미래는 과거의 전통을 존중하면서도 현대적 감각과 기술을 수용하는 창의적인 발전에 달려있다.

 

 

 

참고문헌

Chia, M. S. (2003). The Prehistory of Bukit Tengkorak as a Major Pottery Making Site in Southeast Asia. Sabah Museum Monograph, 8.

Mohd Zulkifli, M. (2011). The Development of Malay Pottery. Journal of the Malaysian Branch of the Royal Asiatic Society, 84(1), 1-25.

Andaya, B. W., & Andaya, L. Y. (2016). A History of Malaysia. Palgrave Macmillan.

National Museum of Malaysia. (2020). Traditional Malay Pottery Collection. Kuala Lumpur: National Museum Publication.

Syed Ahmad Jamal. (1994). Form & Soul. Dewan Bahasa dan Pustaka.

Othman Mohd Yatim. (1981). Traditional Malay Pottery of Peninsular Malaysia. University of Malaya Press.

Azmi Arifin. (2015). The Art of Labu Sayong: A Cultural Heritage of Perak. Malaysian Journal of Society and Space, 11(12), 112-126.

Johor Heritage Foundation. (2018). Traditional Crafts of Johor. Johor Bahru: Johor Heritage Foundation Publication.

Sarawak Museum. (2019). Indigenous Pottery of Sarawak. Kuching: Sarawak Museum Department.

Hassan, M. Z. (2010). Traditional Pottery Making Techniques in Malaysia. Craft Revival Quarterly, 2(3), 45-52.

Shamsu Mohamad. (2005). The Malay Pottery in Malaysia. ATMA, UKM.

National Art Gallery. (2022). Contemporary Malaysian Ceramics Exhibition Catalogue. Kuala Lumpur: National Art Gallery Publication.

National Craft Institute. (2021). Traditional Craft Education Program Report. Rawang: NCI Publication.

Department of Museums Malaysia. (2023). Annual Report 2022. Kuala Lumpur: DMM Publication.

Tourism Malaysia. (2022). Malaysia Tourism Statistics 2021. Putrajaya: Ministry of Tourism, Arts and Culture.

Khoo, K. K. (2018). The Making of Malaysian Culture. Journal of the Malaysian Branch of the Royal Asiatic Society, 91(1), 1-24.

UNESCO. (2020). Safeguarding Intangible Cultural Heritage in Malaysia. Paris: UNESCO Publishing.

Malaysian Handicraft Development Corporation. (2021). Craft Industry Economic Impact Study. Kuala Lumpur: MHDC Publication.

Malaysia External Trade Development Corporation. (2022). Malaysia Export Statistics 2021. Kuala Lumpur: MATRADE Publication.

Universiti Kebangsaan Malaysia. (2023). Traditional Crafts Research Institute Annual Report. Bangi: UKM Press.

Gyeonggi International Ceramic Biennale. (2018). Exhibition Catalogue. Icheon: GICB Committee.

Universiti Teknologi Malaysia. (2022). 3D Modeling in Traditional Pottery Design: Research Report. Johor Bahru: UTM Publication.

Perak Tourism Board. (2023). Sayong Village Cultural Experience Program Guide. Ipoh: Perak Tourism Publication.

 

 


 

 

The History and Characteristics of Traditional Malaysian Pottery

 

 

I. Introduction

The pottery culture of Malaysia reflects a long history and diverse cultural influences. This paper aims to examine the historical origins, development process, key characteristics, production techniques of traditional Malaysian pottery, as well as its significance and preservation efforts in modern society.

II. Historical Origins of Malaysian Pottery

The origins of Malaysian pottery can be traced back to prehistoric times. According to archaeological findings, the oldest pottery artifacts found on the Malay Peninsula are thought to date back to the Neolithic period, around 3000 BCE [1]. Though this is later than pottery from other areas in Southeast Asia, such as the approximately 8,400-year-old pottery discovered in the Spirit Cave in northwestern Thailand, it still shows that pottery culture has long existed in the Malaysian region [4].

Early Malaysian pottery was primarily created for practical purposes, characterized by simple forms and decorations. Over time, through exchanges with cultures such as China, India, and Arabia, pottery techniques and designs evolved. Particularly during the Malacca Sultanate in the 15th century, Malaysian pottery culture entered a golden age. During this period, high-quality blue-and-white porcelain from China was actively imported, and local production techniques developed in imitation of this style.

III. Key Characteristics of Traditional Malaysian Pottery

  1. Forms and Functions
    Traditional Malaysian pottery exhibits a variety of forms and functions. Main items include jars (tempayan) for holding water, bowls (mangkuk) for food, and mortars (lesung batu) used to grind spices or prepare food. This diversity reflects Malaysian daily life and cultural practices.
  2. Decorations and Patterns
    Decorations on Malaysian pottery are mainly inspired by nature, with motifs like flowers, leaves, and animals frequently used, along with geometric patterns. Islamic cultural influence brought about the use of arabesque designs. This contrasts with Thai pottery, which typically employs Buddhist motifs [2].
  3. Colors
    Traditionally, Malaysian pottery often retains the natural color of the clay. However, under Chinese influence, blue-and-white porcelain-style blue decorations were introduced, and a variety of colors began to be used later on. The influence of Peranakan culture, in particular, led to the production of brightly colored pottery, which has become a unique feature of Malaysian pottery [6].

IV. Major Production Regions

  1. Perak
    The state of Perak is one of the oldest pottery production centers in Malaysia. In particular, the Sayong area is famous for its traditional black pottery. Sayong black pottery (Labu Sayong) is regarded as a representative example of traditional Malaysian pottery due to its unique production techniques and cultural importance [3].
  2. Johor
    The Muar region in Johor is known for its distinct style of pottery. Pottery from this region displays a blend of Chinese and Malay styles, exemplifying Malaysia’s multicultural character.
  3. Sarawak
    Located on the island of Borneo, the state of Sarawak is home to well-preserved traditional pottery cultures of indigenous groups like the Iban and Orang Ulu. The pottery of this region, with its unique forms and patterns, demonstrates the diversity of Malaysian pottery [3].

V. Production Process

The production process for traditional Malaysian pottery involves the following steps:

  1. Material Preparation: Suitable clay is gathered, and impurities are removed.
  2. Shaping: The desired shape is formed by hand or wheel.
  3. Drying: The shaped pottery is slowly dried in the shade.
  4. Decoration: Patterns are engraved or painted using tools.
  5. Firing: The pottery is fired in a traditional kiln.

In the case of Sayong black pottery, a unique technique is used during the firing process. Rice husks are added to create smoke, which permeates the surface of the pottery, producing a distinctive black color [3]. While similar to black pottery-making techniques in Thailand, this method developed uniquely in Malaysia.

VI. Modern Developments and Preservation Efforts

  1. Contemporary Pottery Art
    Malaysian contemporary potters attempt new interpretations based on traditional techniques. For example, renowned potter Usman Yusoff has gained recognition for combining traditional forms with modern designs. His works maintain the traditional shape of Labu Sayong while applying modern colors and patterns, showcasing new possibilities for Malaysian pottery [5].
  2. Educational and Training Programs
    The Malaysian government operates various educational programs to preserve and pass down traditional pottery skills. For instance, the National Craft Institute teaches traditional pottery-making techniques to young generations. This is similar to the traditional pottery preservation programs in Indonesia, demonstrating the emphasis on preserving traditional crafts throughout Southeast Asia.
  3. Museums and Exhibitions
    Institutions such as the National Museum have permanent exhibits that highlight the history and value of traditional Malaysian pottery. They also hold special exhibitions periodically to generate public interest. For example, in 2019, the Penang State Museum hosted a special exhibition entitled “The Beauty of Peranakan Pottery,” showcasing the unique cultural fusion of Malaysian pottery [6].
  4. Integration with the Tourism Industry
    The Malaysian Tourism Board promotes traditional pottery villages as tourist destinations, simultaneously pursuing cultural preservation and economic value creation. For instance, Sayong village in Perak attracts many tourists through pottery-making experience programs. This approach resembles cultural tourism programs implemented in Chiang Mai, Thailand, and Bali, Indonesia.

VII. Social Significance

Traditional Malaysian pottery is more than a craft; it is an important heritage that embodies cultural identity and history.

  1. Symbol of Cultural Diversity
    Malaysian pottery reflects the influences of Malay, Chinese, Indian, and Islamic cultures, representing the multicultural nature of the nation. Peranakan pottery, in particular, is a prominent example that showcases the unique fusion of Chinese and Malay cultures [6].
  2. Repository of Traditional Knowledge
    Pottery-making skills constitute valuable traditional knowledge passed down through generations. It is a cultural asset that holds the wisdom and experience of ancestors beyond mere technique. For example, the black pottery-making technique of Sayong has been orally transmitted for hundreds of years and is recognized as an intangible cultural heritage of Malaysia [3].
  3. Boost to the Local Economy
    The traditional pottery industry contributes to the local economy by linking with tourism. In rural areas, it serves as a significant income source. In the case of Sayong village in Perak, the tourism industry related to traditional pottery production has become an important part of the local economy.
  4. Value as a National Brand
    The Malaysian government uses traditional pottery as part of its national brand. Through this, Malaysia’s cultural uniqueness and artistry are promoted on the international stage. For instance, traditional pottery is promoted as a key cultural product as part of the Malaysian Tourism Board's “Malaysia, Truly Asia” campaign.

VIII. Conclusion

Moving forward, continued efforts are needed to ensure the ongoing development and international recognition of Malaysian pottery culture. The preservation and succession of traditional skills, contemporary interpretations and innovations, and strengthening competitiveness in the international market remain key tasks.

In particular, the following directions may be considered:

  1. Strengthening Education and Research: It is necessary to activate academic research on traditional Malaysian pottery at universities and research institutions and develop specialized educational programs based on it. For example, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) has established a Traditional Crafts Research Institute to conduct systematic research on traditional crafts, including pottery.
  2. Expanding International Exchanges: Participating actively in international pottery exhibitions and symposiums to promote the uniqueness and artistry of Malaysian pottery globally. Malaysian artists’ participation in the 2018 Gyeonggi International Ceramic Biennale in Korea is a good example.
  3. Sustainable Development: It is essential to introduce environmentally friendly methods in traditional pottery production and establish a sustainable development model. For example, in Sayong, traditional clay-gathering methods are maintained while efforts are made to protect the environment.
  4. Utilizing Digital Technology: New possibilities can be explored by incorporating digital technologies like 3D printing into traditional pottery-making. At Universiti Teknologi Malaysia (UTM), research is underway to create 3D models of traditional pottery designs.
  5. Enhancing Cultural Tourism: Beyond simple tourism product development, it is necessary to create programs that allow a deeper experience of Malaysian culture and history through pottery. In Sayong village in Perak, comprehensive cultural experience programs are being operated, where participants can learn about the local history and culture in addition to experiencing pottery-making.

Traditional Malaysian pottery is an essential heritage that represents the cultural identity of the nation. It is not merely a craft but a complex cultural phenomenon that encompasses Malaysia's history, cultural diversity, and artistic creativity. Balancing the preservation of tradition with contemporary development is important.

The future of Malaysian pottery lies in creative development that respects past traditions while embracing modern sensibilities and technology. With ongoing interest and efforts from the government, academia, artists, and the general public, we look forward to the recognition of Malaysian pottery as a world cultural heritage and its unique artistic value in the international art market.

 

 

 

References

  • Chia, M. S. (2003). The Prehistory of Bukit Tengkorak as a Major Pottery Making Site in Southeast Asia. Sabah Museum Monograph, 8.
  • Mohd Zulkifli, M. (2011). The Development of Malay Pottery. Journal of the Malaysian Branch of the Royal Asiatic Society, 84(1), 1-25.
  • Andaya, B. W., & Andaya, L. Y. (2016). A History of Malaysia. Palgrave Macmillan.
  • National Museum of Malaysia. (2020). Traditional Malay Pottery Collection. Kuala Lumpur: National Museum Publication.
  • Syed Ahmad Jamal. (1994). Form & Soul. Dewan Bahasa dan Pustaka.
  • Othman Mohd Yatim. (1981). Traditional Malay Pottery of Peninsular Malaysia. University of Malaya Press.
  • Azmi Arifin. (2015). The Art of Labu Sayong: A Cultural Heritage of Perak. Malaysian Journal of Society and Space, 11(12), 112-126.
  • Johor Heritage Foundation. (2018). Traditional Crafts of Johor. Johor Bahru: Johor Heritage Foundation Publication.
  • Sarawak Museum. (2019). Indigenous Pottery of Sarawak. Kuching: Sarawak Museum Department.
  • Hassan, M. Z. (2010). Traditional Pottery Making Techniques in Malaysia. Craft Revival Quarterly, 2(3), 45-52.
  • Shamsu Mohamad. (2005). The Malay Pottery in Malaysia. ATMA, UKM.
  • National Art Gallery. (2022). Contemporary Malaysian Ceramics Exhibition Catalogue. Kuala Lumpur: National Art Gallery Publication.
  • National Craft Institute. (2021). Traditional Craft Education Program Report. Rawang: NCI Publication.
  • Department of Museums Malaysia. (2023). Annual Report 2022. Kuala Lumpur: DMM Publication.
  • Tourism Malaysia. (2022). Malaysia Tourism Statistics 2021. Putrajaya: Ministry of Tourism, Arts and Culture.
  • Khoo, K. K. (2018). The Making of Malaysian Culture. Journal of the Malaysian Branch of the Royal Asiatic Society, 91(1), 1-24.
  • UNESCO. (2020). Safeguarding Intangible Cultural Heritage in Malaysia. Paris: UNESCO Publishing.
  • Malaysian Handicraft Development Corporation. (2021). Craft Industry Economic Impact Study. Kuala Lumpur: MHDC Publication.
  • Malaysia External Trade Development Corporation. (2022). Malaysia Export Statistics 2021. Kuala Lumpur: MATRADE Publication.
  • Universiti Kebangsaan Malaysia. (2023). Traditional Crafts Research Institute Annual Report. Bangi: UKM Press.
  • Gyeonggi International Ceramic Biennale. (2018). Exhibition Catalogue. Icheon: GICB Committee.
  • Universiti Teknologi Malaysia. (2022). 3D Modeling in Traditional Pottery Design: Research Report. Johor Bahru: UTM Publication.
  • Perak Tourism Board. (2023). Sayong Village Cultural Experience Program Guide. Ipoh: Perak Tourism Publication.