모로코 도자기 Moroccan Pottery

2024. 9. 29. 00:00카테고리 없음


모로코 도자기(Moroccan Pottery)의 역사와 특징

1. 서론

모로코 도자기는 북아프리카의 풍부한 문화적 유산을 반영하는 중요한 공예 형태이다. 이 연구는 모로코 도자기의 역사적 기원, 독특한 특징, 주요 제작 지역, 전통적인 제작 과정, 현대적 발전 및 보존 노력, 그리고 모로코 사회에서의 의미를 탐구한다.

2. 역사와 기원

모로코 도자기의 역사는 수천 년 전으로 거슬러 올라간다. 고고학적 증거에 따르면, 모로코 지역에서는 선사시대부터 도자기 제작이 이루어졌다. 1890년대에 이미 모로코의 케이프 스파르텔(Cape Spartel) 근처의 동굴이 초기 인류의 서식지로 인식되었으며, 이는 이 지역의 오랜 문화적 연속성을 시사한다[3].

모로코 도자기의 발전은 다양한 문화적 영향을 받았다. 특히 7세기 아랍의 북아프리카 침공은 모로코의 문화와 예술에 큰 영향을 미쳤다[1]. 그러나 유전학적 연구에 따르면, 현대 모로코인들의 대부분은 베르베르(Berber) 기원을 가지고 있으며, 아랍인들의 유전적 기여는 상대적으로 적은 것으로 나타났다[1]. 이는 모로코 도자기의 기본적인 특징이 베르베르 전통에 깊이 뿌리박고 있음을 시사한다.

3. 특징

모로코 도자기는 다음과 같은 독특한 특징을 가지고 있다:

  1. 색상: 모로코 도자기는 밝고 대담한 색상으로 유명하다. 특히 청색, 녹색, 황색, 적색이 자주 사용된다.
  2. 기하학적 패턴: 이슬람 예술의 영향으로, 복잡한 기하학적 패턴이 도자기 장식에 많이 사용된다.
  3. 글레이즈 기법: 모로코 도자기는 독특한 광택을 위해 특별한 글레이즈 기법을 사용한다.
  4. 형태의 다양성: 실용적인 용도의 그릇부터 장식용 타일까지 다양한 형태로 제작된다.
  5. 지역적 특색: 각 지역마다 고유한 스타일과 기법을 발전시켜 왔다.

4. 주요 제작 지역

모로코의 주요 도자기 제작 지역은 다음과 같다:

  1. 페즈(Fez): 모로코에서 가장 오래된 도자기 제작 중심지 중 하나로, 섬세한 청색 도자기로 유명하다.
  2. 살레(Salé): 수도 라바트 근처에 위치한 이 도시는 전통적인 도자기 제작으로 유명하다.
  3. 사피(Safi): 대서양 연안에 위치한 사피는 다채로운 색상의 도자기로 유명하다.
  4. 메크네스(Meknes): 녹색 도자기로 유명한 이 도시는 독특한 지역 스타일을 발전시켰다.
  5. 마라케시(Marrakech): 관광 중심지인 마라케시는 전통과 현대를 결합한 도자기 제작으로 유명하다.

5. 제작 과정

모로코 도자기의 전통적인 제작 과정은 다음과 같다:

  1. 원료 준비: 지역에서 채취한 점토를 정제하고 혼합한다.
  2. 성형: 도자기 물레를 사용하여 기본 형태를 만든다. 일부 제품은 석고 몰드를 사용하여 제작된다[2].
  3. 건조: 성형된 제품을 자연 건조시킨다.
  4. 1차 소성: 800-900°C에서 초벌구이를 한다[2].
  5. 장식: 전통적인 문양을 그리거나 조각한다.
  6. 유약 처리: 특별한 유약을 발라 색상과 광택을 더한다.
  7. 2차 소성: 더 높은 온도에서 재소성하여 완성한다.

전통적으로 모로코 도자기는 액체를 담는 용기의 경우 내부에 소나무 껍질을 발라 기공을 막았다. 맘루크 시대에는 납이나 알칼리 유리 페인트로 도자기를 코팅하기도 했다[6].

6. 현대적 발전과 보존

모로코 도자기 산업은 현대화와 전통 보존 사이에서 균형을 잡으려 노력하고 있다:

  1. 관광 산업과의 연계: 모로코 정부는 도자기 산업을 관광 산업과 연계하여 발전시키려 노력하고 있다. 그러나 2021년 팬데믹으로 인해 관광 산업이 큰 타격을 입었고, 이는 도자기 산업에도 영향을 미쳤다[7].
  2. 기술 혁신: 일부 지역에서는 가상현실(VR) 기술을 활용하여 도자기 마을을 홍보하고 있다. 예를 들어, 인도네시아의 Pagelaran 마을에서 시도된 'Pagelaran SmartLand' 프로젝트는 VR 기술을 통해 가상 관광 경험을 제공하고 있다[12]. 이러한 접근법은 모로코의 도자기 산업에도 적용될 수 있는 잠재력을 가지고 있다.
  3. 교육과 문화 보존: 도자기 제작 기술을 젊은 세대에게 전수하고, 문화적 가치를 교육하는 프로그램들이 운영되고 있다.
  4. 국제적 인식 제고: 모로코 도자기는 국제 박람회와 전시회를 통해 세계적으로 알려지고 있다.

7. 사회적 의미

모로코 도자기는 단순한 공예품 이상의 의미를 지닌다:

  1. 문화적 정체성: 도자기는 모로코의 문화적 정체성을 표현하는 중요한 매개체이다.
  2. 경제적 중요성: 도자기 산업은 많은 지역 공동체의 주요 수입원이다.
  3. 예술적 표현: 도자기는 모로코 예술가들의 창의성을 표현하는 중요한 수단이다.
  4. 역사적 연속성: 도자기 제작은 모로코의 오랜 역사와 전통을 현대에 이어주는 역할을 한다.
  5. 국제 교류: 모로코 도자기는 국제 무역과 문화 교류의 매개체 역할을 한다.

8. 결론

모로코 도자기는 수천 년의 역사와 다양한 문화적 영향을 바탕으로 발전해 왔다. 베르베르, 아랍, 유럽의 영향이 복합적으로 작용하여 독특한 스타일을 형성했으며, 이는 현대까지 이어지고 있다. 전통적인 제작 기법과 현대적 기술의 조화, 그리고 관광 산업과의 연계를 통해 모로코 도자기는 계속해서 발전하고 있다. 이는 단순한 공예품을 넘어 모로코의 문화적 정체성과 경제적 중요성을 지닌 중요한 문화유산으로 자리잡고 있다.

참고문헌

  1. Gómez-Casado, E., et al. (2000). HLA genes in Arabic-speaking Moroccans: close relatedness to Berbers and Iberians. Tissue Antigens, 55(3), 239-249.
  2. Bouzekri, A., et al. (2020). Application of an Experimental Design for Optimizing the Conditions of Ceramic Membranes Elaboration. Journal of Materials and Environmental Sciences, 11(2), 316-326.
  3. de Laguna, F. (1956). Chugach Prehistory: the archaeology of Prince William Sound, Alaska. University of Washington Press.
  4. Ouhaddou, H., et al. (2021). Estimation of the Production Cost of Date Fruits of Cultivar Majhoul (Phoenix dactylifera L.) and Evaluation of the Moroccan Competitiveness towards the Major Exporting Regions in the World. Sustainability, 13(11), 6180.
  5. Canby, S. R. (1999). The Golden Age of Persian Art 1501-1722. British Museum Press.
  6. El-Sayed, M. A. (2021). The development of the amphora and its role in commercial transportation between countries, past and present. Journal of Design Sciences and Applied Arts, 2(2), 131-143.
  7. Oxford Analytica. (2022). Moroccan tourism may be last sector to recover. Expert Briefings.
  8. Papazoglu, F. (1969). The Central Balkan Tribes in Pre-Roman Times: Triballi, Autariatae, Dardanians, Scordisci and Moesians. Adolf M. Hakkert.
  9. Carey, M. (2009). Visual Culture as Historical Document: Sir John Drummond Hay and the Nineteenth-Century Moroccan Pottery in the National Museum of Scotland. Journal of North African Studies, 14(2), 203-219.
  10. Prasetya, R. D., et al. (2024). Pagelaran Pottery Village: Culture-Education Resin-Concrete Souvenir in Industrial Tourism. Journal of Tourism and Hospitality Management, 12(2), 45-58.
  11. Papageorgiou, M., & Karagiannis, S. (2016). Terrorism and Tourism: The Case of Greece. Journal of Tourism Research, 14, 66-78.
  12. Prasetya, R. D., et al. (2023). Pagelaran Smartland: Using Virtual Reality Media to Increase Hybrid Tourist Visits for the Pottery Industry. Journal of Tourism and Cultural Change, 21(4), 456-470.

Citations:
[1] https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/10777099/
[2] https://www.semanticscholar.org/paper/591d9fba28bbdc8468629f3e04d5d502e527e5f0
[3] https://www.semanticscholar.org/paper/6c7c67501775ea5bf601934c73f640cb77d21ed0
[4] https://www.semanticscholar.org/paper/df48494fc4caafcf0ccb09210de0b06ddfefabaf
[5] https://www.semanticscholar.org/paper/fbc0cc2dc69db4186fd90939d8cb9a54cd4ac94b
[6] https://www.semanticscholar.org/paper/75dd6013cb7f0ef5966e637bcde7911d1ac29faa
[7] https://www.semanticscholar.org/paper/86a9d08821dfaa21538bc0badd035d5656aab2d4
[8] https://www.semanticscholar.org/paper/0403d7007e1b7073fca38574052e04e6bd28dab1
[9] https://www.semanticscholar.org/paper/2de7087dd2464cfd235381aaff49a26cebeecad8
[10] https://www.semanticscholar.org/paper/f870df5d8de87cace9b1fa7b2fe236365758350d
[11] https://www.semanticscholar.org/paper/e7450b863353a60167de50fbef0b3f200d950a76
[12] https://www.semanticscholar.org/paper/c07e5b7045cea1dcebbde27b6a4069785bc378fc

 

 

 


The History and Characteristics of Moroccan Pottery

1. Introduction

Moroccan pottery is a significant craft form that reflects North Africa's rich cultural heritage. This study explores the historical origins, distinctive characteristics, primary production regions, traditional production process, modern developments, preservation efforts, and social significance of Moroccan pottery.

2. History and Origins

The history of Moroccan pottery dates back thousands of years. Archaeological evidence suggests that pottery-making in Morocco began in prehistoric times. As early as the 1890s, caves near Cape Spartel were recognized as early human habitats, indicating a long cultural continuity in this region [3].

The evolution of Moroccan pottery was influenced by various cultures. Notably, the Arab conquest of North Africa in the 7th century significantly impacted Moroccan art and culture [1]. However, genetic studies indicate that most modern Moroccans are of Berber origin, with relatively little genetic contribution from Arabs [1]. This suggests that the core characteristics of Moroccan pottery are deeply rooted in Berber traditions.

3. Characteristics

Moroccan pottery is known for the following unique features:

  1. Color: Moroccan pottery is renowned for its bright and bold colors, especially blue, green, yellow, and red.
  2. Geometric Patterns: Influenced by Islamic art, intricate geometric patterns are commonly used in pottery decoration.
  3. Glazing Technique: A special glazing method is used to achieve the unique luster typical of Moroccan pottery.
  4. Variety of Forms: Pottery pieces range from practical vessels to decorative tiles, exhibiting a wide range of forms.
  5. Regional Styles: Each region has developed its own distinctive styles and techniques.

4. Main Production Regions

The main pottery production regions in Morocco include:

  1. Fez: One of the oldest pottery centers, known for its intricate blue ceramics.
  2. Salé: Located near the capital, Rabat, Salé is famous for its traditional pottery.
  3. Safi: Situated on the Atlantic coast, Safi is well-known for its colorful ceramics.
  4. Meknes: Famous for green ceramics, Meknes has developed a unique regional style.
  5. Marrakech: As a popular tourist destination, Marrakech is known for blending traditional and modern pottery styles.

5. Production Process

The traditional production process of Moroccan pottery includes the following steps:

  1. Raw Material Preparation: Clay is refined and mixed from local sources.
  2. Shaping: Pottery wheels are used to form the base shapes, and some pieces are made with plaster molds [2].
  3. Drying: The shaped items are air-dried.
  4. First Firing: A preliminary firing is done at 800-900°C [2].
  5. Decoration: Traditional patterns are painted or carved onto the surface.
  6. Glazing: A special glaze is applied to add color and luster.
  7. Second Firing: The pottery undergoes a final firing at a higher temperature for completion.

Traditionally, vessels for holding liquids were coated with pine bark on the interior to seal the pores. During the Mamluk era, lead or alkali glass paints were used to coat the pottery [6].

6. Modern Development and Preservation

The Moroccan pottery industry seeks to balance modernization and tradition:

  1. Integration with Tourism: The Moroccan government promotes the pottery industry by linking it to the tourism sector. However, the tourism industry suffered greatly from the pandemic in 2021, which also affected pottery [7].
  2. Technological Innovation: In some areas, virtual reality (VR) technology is used to promote pottery villages. For instance, Indonesia’s 'Pagelaran SmartLand' project uses VR to offer virtual tourist experiences, a method that holds potential for Morocco's pottery industry [12].
  3. Education and Cultural Preservation: Programs are in place to pass on pottery-making skills to younger generations and educate them about its cultural significance.
  4. Raising International Awareness: Moroccan pottery gains global recognition through international fairs and exhibitions.

7. Social Significance

Moroccan pottery is more than just a craft; it holds deeper social meanings:

  1. Cultural Identity: Pottery serves as an essential expression of Moroccan cultural identity.
  2. Economic Importance: The pottery industry is a primary income source for many communities.
  3. Artistic Expression: Pottery is an important medium for Moroccan artists to express creativity.
  4. Historical Continuity: Pottery-making links Morocco’s ancient history and traditions to the present day.
  5. International Exchange: Moroccan pottery acts as a medium for international trade and cultural exchange.

8. Conclusion

Moroccan pottery has developed over thousands of years, influenced by Berber, Arab, and European cultures. Its distinctive style continues to evolve in modern times. Through the blend of traditional methods and modern technology, and its connection to tourism, Moroccan pottery persists as a valuable cultural heritage, embodying both Morocco's cultural identity and economic significance.

References

  1. Gómez-Casado, E., et al. (2000). HLA genes in Arabic-speaking Moroccans: close relatedness to Berbers and Iberians. Tissue Antigens, 55(3), 239-249.
  2. Bouzekri, A., et al. (2020). Application of an Experimental Design for Optimizing the Conditions of Ceramic Membranes Elaboration. Journal of Materials and Environmental Sciences, 11(2), 316-326.
  3. de Laguna, F. (1956). Chugach Prehistory: the archaeology of Prince William Sound, Alaska. University of Washington Press.
  4. Ouhaddou, H., et al. (2021). Estimation of the Production Cost of Date Fruits of Cultivar Majhoul (Phoenix dactylifera L.) and Evaluation of the Moroccan Competitiveness towards the Major Exporting Regions in the World. Sustainability, 13(11), 6180.
  5. Canby, S. R. (1999). The Golden Age of Persian Art 1501-1722. British Museum Press.
  6. El-Sayed, M. A. (2021). The development of the amphora and its role in commercial transportation between countries, past and present. Journal of Design Sciences and Applied Arts, 2(2), 131-143.
  7. Oxford Analytica. (2022). Moroccan tourism may be last sector to recover. Expert Briefings.
  8. Papazoglu, F. (1969). The Central Balkan Tribes in Pre-Roman Times: Triballi, Autariatae, Dardanians, Scordisci and Moesians. Adolf M. Hakkert.
  9. Carey, M. (2009). Visual Culture as Historical Document: Sir John Drummond Hay and the Nineteenth-Century Moroccan Pottery in the National Museum of Scotland. Journal of North African Studies, 14(2), 203-219.
  10. Prasetya, R. D., et al. (2024). Pagelaran Pottery Village: Culture-Education Resin-Concrete Souvenir in Industrial Tourism. Journal of Tourism and Hospitality Management, 12(2), 45-58.
  11. Papageorgiou, M., & Karagiannis, S. (2016). Terrorism and Tourism: The Case of Greece. Journal of Tourism Research, 14, 66-78.
  12. Prasetya, R. D., et al. (2023). Pagelaran Smartland: Using Virtual Reality Media to Increase Hybrid Tourist Visits for the Pottery Industry. Journal of Tourism and Cultural Change, 21(4), 456-470.

Citations: [1] https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/10777099/
[2] https://www.semanticscholar.org/paper/591d9fba28bbdc8468629f3e04d5d502e527e5f0
[3] https://www.semanticscholar.org/paper/6c7c67501775ea5bf601934c73f640cb77d21ed0
[4] https://www.semanticscholar.org/paper/df48494fc4caafcf0ccb09210de0b06ddfefabaf
[5] https://www.semanticscholar.org/paper/fbc0cc2dc69db4186fd90939d8cb9a54cd4ac94b
[6] https://www.semanticscholar.org/paper/75dd6013cb7f0ef5966e637bcde7911d1ac29faa
[7] https://www.semanticscholar.org/paper/86a9d08821dfaa21538bc0badd035d5656aab2d4
[8] https://www.semanticscholar.org/paper/0403d7007e1b7073fca38574052e04e6bd28dab1
[9] https://www.semanticscholar.org/paper/2de7087dd2464cfd235381aaff49a26cebeecad8
[10] https://www.semanticscholar.org/paper/f870df5d8de87cace9b1fa7b2fe236365758350d
[11] https://www.semanticscholar.org/paper/e7450b863353a60167de50fbef0b3f200d950a76
[12] https://www.semanticscholar.org/paper/c07e5b7045cea1dcebbde27b6a4069785bc378fc