시리아 도자기 Syrian Pottery

2024. 11. 11. 23:01카테고리 없음

시리아 전통 도자기의 역사와 기원, 특징, 주요제작지역, 제작과정, 현대적 발전과 보존, 사회적 의미

1. 서론

시리아는 오랜 도자기 제작의 역사를 가진 국가로, 고대부터 현대에 이르기까지 독특한 도자기 문화를 발전시켜왔다. 본 연구는 시리아 전통 도자기의 역사적 기원부터 현대적 발전 양상까지를 포괄적으로 고찰하고자 한다. 특히 시리아 도자기의 특징, 주요 제작 지역, 제작 과정, 그리고 사회문화적 의미를 중점적으로 분석할 것이다.

2. 시리아 도자기의 역사와 기원

시리아 도자기의 역사는 신석기 시대로 거슬러 올라간다. 고고학적 발굴 결과에 따르면, 기원전 6000년경부터 시리아 지역에서 도자기 제작이 시작되었음을 알 수 있다[6]. 특히 다마스쿠스 근교의 텔 라마드(Tell Ramad) 유적에서 발견된 토기들은 시리아 초기 도자기의 특징을 잘 보여준다[6].

신석기 시대 이후 청동기 시대와 철기 시대를 거치며 시리아의 도자기 기술은 지속적으로 발전했다. 특히 헬레니즘 시대와 로마 시대를 거치면서 시리아 도자기는 더욱 정교해졌고, 이슬람 시대에 이르러 절정기를 맞이했다[1].

우마이야 왕조(661-750)와 아바스 왕조(750-1258) 시기에 시리아 도자기는 독특한 양식을 발전시켰다. 특히 라카(Raqqa) 지역에서 제작된 청자와 백자는 높은 예술성으로 유명했다[3]. 맘루크 왕조(1250-1517) 시기에는 다마스쿠스를 중심으로 화려한 채색 기법의 도자기가 발달했다[1].

3. 시리아 전통 도자기의 특징

시리아 전통 도자기는 다음과 같은 주요 특징을 가지고 있다:

  1. 색상: 시리아 도자기는 주로 흰색, 청색, 녹색, 진홍색을 사용한다. 특히 다마스쿠스 유리 공예의 영향으로 이러한 색상이 두드러진다[1].
  2. 문양: 기하학적 패턴, 식물 문양, 아랍 서예 등이 주로 사용된다. 특히 파티마의 손 같은 문화적 상징이 자주 등장한다[1].
  3. 유약: 납 유약을 주로 사용하며, 이는 도자기에 광택을 부여한다[3].
  4. 형태: 컵, 꽃병, 램프, 장식품 등 다양한 형태로 제작된다[1].
  5. 금박 장식: painted gold motifs가 특징적으로 사용된다[1].

4. 주요 제작 지역

시리아의 주요 도자기 제작 지역은 다음과 같다:

  1. 다마스쿠스(Damascus): 오랜 도자기 제작의 중심지로, 특히 채색 기법이 발달했다[1].
  2. 알레포(Aleppo): 북부 시리아의 주요 도자기 생산지로, 독특한 청자 제작으로 유명하다[3].
  3. 라카(Raqqa): 중세 이슬람 시대에 고급 도자기 생산의 중심지였다[3].
  4. 홈스(Homs): 전통적인 도자기 제작 기술이 여전히 남아있는 지역이다[4].
  5. 데이르 에즈 조르(Deir ez-Zor): 유프라테스 강 유역의 주요 도자기 생산지였다[4].

5. 제작 과정

시리아 전통 도자기의 제작 과정은 다음과 같다:

  1. 원료 준비: 주로 폐유리를 원료로 사용한다[1].
  2. 성형: 수작업으로 이루어지며, 주로 물레를 사용한다[1].
  3. 건조: 성형된 도자기를 자연 건조시킨다.
  4. 1차 소성: 800-900°C에서 초벌구이를 한다[5].
  5. 유약 바르기: 납 유약을 주로 사용한다[3].
  6. 2차 소성: 1000-1200°C에서 재벌구이를 한다[5].
  7. 장식: 채색이나 금박 장식을 추가한다[1].

특히 다마스쿠스의 유리 불기 기술이 도자기 제작에 영향을 미쳤다. 장인들은 용해된 유리를 금속 막대에 감아 불어 형태를 만들고, 금속 집게로 원하는 모양을 만든다[1].

6. 현대적 발전과 보존

시리아 전통 도자기는 현대에 들어 여러 도전에 직면했다. 도시화와 현대화의 압력으로 인해 많은 전통 기술이 위협받고 있다[4]. 그러나 동시에 전통 도자기 기술을 보존하고 발전시키려는 노력도 계속되고 있다.

UNESCO는 2023년 다마스쿠스의 전통 유리 불기 기술을 '긴급한 보호가 필요한 무형문화유산 목록'에 등재했다[1]. 이는 시리아 전통 공예 기술의 중요성을 국제적으로 인정받은 사례이다.

또한 시리아 정부와 여러 문화 단체들은 전통 도자기 기술의 보존과 계승을 위해 노력하고 있다. 예를 들어, 다마스쿠스의 수공예 조합은 전통 공예품 지구를 조성하고 전시관을 설립하여 전통 기술을 보존하고 있다[4].

7. 사회적 의미

시리아 전통 도자기는 단순한 공예품을 넘어 깊은 사회문화적 의미를 지닌다:

  1. 문화적 정체성: 도자기는 시리아의 문화적 정체성을 대표하는 중요한 요소이다[1].
  2. 경제적 가치: 도자기 제작은 많은 장인들의 생계 수단이 되어왔다[1].
  3. 사회적 연속성: 도자기 제작 기술의 전수는 세대 간 연결고리 역할을 한다[1].
  4. 종교적, 영적 의미: 도자기는 종종 종교적, 영적 공간과 관련된 실천에 사용된다[1].
  5. 국제 교류: 시리아 도자기는 오랫동안 국제 무역의 중요한 품목이었으며, 문화 교류의 매개체 역할을 했다[3].

8. 결론

시리아 전통 도자기는 수천 년의 역사를 통해 독특한 특징과 기술을 발전시켜왔다. 그것은 단순한 공예품을 넘어 시리아의 문화적 정체성과 역사를 대변하는 중요한 문화유산이다. 현대화의 도전 속에서도 전통 도자기 기술의 보존과 계승을 위한 노력이 계속되고 있으며, 이는 시리아 문화의 지속가능한 발전을 위해 매우 중요하다. 앞으로도 시리아 전통 도자기의 가치를 재조명하고, 현대적 맥락에서 새롭게 해석하는 노력이 필요할 것이다.

 

 

참고문헌

[1] UNESCO. (2023). Traditional Syrian glassblowing. https://ich.unesco.org/en/USL/traditional-syrian-glassblowing-01956

[2] Nieuwenhuyse, O., et al. (2001). Technological Observations on Ceramics from Tell Baghouz (Syria). Paléorient, 27(1), 147-165.

[3] The Metropolitan Museum of Art. (n.d.). Ceramic Technology in the Seljuq Period: Stonepaste in Syria and Iran. https://www.metmuseum.org/toah/hd/slje/hd_slje.htm

[4] UNESCO. (2010). SYRIAN ARAB REPUBLIC. https://ich.unesco.org/doc/src/07951-EN.pdf

[5] Marghussian, A. K., Coningham, R. A. E., & Nashli, H. F. (2021). The development of pottery production, specialisation and standardisation in the Late Neolithic and Transitional Chalcolithic periods in the Central Plateau of Iran. Journal of Archaeological Science: Reports, 40, 103247.

[6] Godon, M., Baldi, J. S., Ghanem, G., Ibáñez, J. J., & Braemer, F. (2015). Qarassa North Tell, Southern Syria: The Pottery Neolithic and Chalcolithic sequence. A few lights against a dark background. Paléorient, 41(1), 153-176.

Citations:
[1] https://ich.unesco.org/en/USL/traditional-syrian-glassblowing-01956
[2] https://www.persee.fr/doc/paleo_0153-9345_2001_num_27_1_4726
[3] https://www.metmuseum.org/toah/hd/slje/hd_slje.htm
[4] https://ich.unesco.org/doc/src/07951-EN.pdf
[5] https://www.unesco.org/en/articles/unesco-working-protect-syrian-cultural-heritage
[6] https://www.persee.fr/doc/paleo_0153-9345_2015_num_41_1_5660
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[8] https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S2352226721000714

 

UNESCO - Traditional Syrian glassblowing

Traditional glassblowing in Damascus is the artisanal craft of creating glass objects using pieces of waste glass. To create an object, pieces of glass are placed inside a handmade brick oven to melt. The craftsman twists the molten glass around a hollow m

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Making Samarra Fine Ware - Technological Observations on Ceramics from Tell Baghouz (Syria) - Persée

making samarra fine ware - Technological Observations on Ceramics from tell baghouz (Syria) O. NlEUWENHUYSE, L. JACOBS, B. VAN AS, T. BROEKMANS and A.M. ADRIAENS : Neolithic, Near East, Hassuna, Samarra, Halaf Pottery technology. Mots Clefs : Néolithique,

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Ceramic Technology in the Seljuq Period: Stonepaste in Syria and Iran in the Eleventh Century | Essay | The Metropolitan Museum

Stonepaste—also called fritware or siliceous ware—is made primarily of finely ground quartz obtained from pebbles or sand that is mixed with small amounts of liquefied glass (glass frit or glass fragments) and refined clay for greater malleability and

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UNESCO is working to protect Syrian cultural heritage

5 February 2014, New York – At a press briefing at the United Nations in New York, UNESCO's Assistant Director-General for Culture, Francesco Bandarin, presented an overview of UNESCO's efforts to protect cultural heritage in Syria and other countries in

www.unesco.org

 

 

Qarassa North Tell, Southern Syria: The Pottery Neolithic and Chalcolithic sequence. A few lights against a dark background - Pe

Paléorient, vol. 41.1, p. 153-176 © CNRS ÉDITIONS 2015 Manuscrit reçu le 13 novembre 2013, accepté le 12 décembre 2014 Qarassa N orth Tell, South ern S yria: The Pott ery Neolith ic and C halcolith ic sequence. A few light s against a dark background

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Syrian Arab Republic - UNESCO World Heritage Convention

Syrian Arab Republic - UNESCO World Heritage Convention

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A Study on the History and Development of Traditional Syrian Pottery

1. Introduction

Syria has a rich history of pottery production, having developed a unique ceramic culture from ancient times to the present. This study aims to provide a comprehensive examination of the historical origins and development of traditional Syrian pottery, with a particular focus on its features, main production areas, crafting process, and the socio-cultural significance of pottery in Syria.

2. History and Origins of Syrian Pottery

The history of Syrian pottery dates back to the Neolithic era. Archaeological excavations reveal that pottery production in the region began around 6000 BCE [6]. Artifacts from sites like Tell Ramad near Damascus highlight early examples of Syrian pottery [6].

Through the Bronze and Iron Ages, Syrian pottery techniques continued to advance. Pottery reached new levels of refinement during the Hellenistic and Roman periods, with a peak in the Islamic era [1].

During the Umayyad dynasty (661–750) and the Abbasid dynasty (750–1258), Syrian pottery developed distinctive styles. High-quality ceramics, especially blue and white porcelain, were produced in Raqqa [3]. The Mamluk dynasty (1250–1517) saw the rise of colorful decorated pottery centered in Damascus [1].

3. Characteristics of Traditional Syrian Pottery

Syrian pottery has several defining characteristics:

  1. Color: Syrian pottery traditionally utilizes white, blue, green, and crimson hues, influenced by the glass-making techniques of Damascus [1].
  2. Designs: Geometric patterns, floral motifs, and Arabic calligraphy are common. Cultural symbols, such as the Hand of Fatima, also frequently appear [1].
  3. Glaze: Lead-based glazes, which add a glossy finish to pottery, are widely used [3].
  4. Forms: Pottery forms range from cups and vases to lamps and decorative items [1].
  5. Gold Decoration: Gold-painted motifs are a distinctive decorative element [1].

4. Main Production Areas

Key areas of pottery production in Syria include:

  1. Damascus: The historic center of pottery production, particularly noted for its mastery of decorative techniques [1].
  2. Aleppo: Known for its unique blue-glazed ceramics, Aleppo is a major pottery production hub in northern Syria [3].
  3. Raqqa: An important site for high-quality pottery production during the medieval Islamic era [3].
  4. Homs: Home to artisans who have preserved traditional pottery techniques [4].
  5. Deir ez-Zor: Located along the Euphrates River, this area has a strong tradition of pottery production [4].

5. Production Process

The traditional process of Syrian pottery-making includes the following steps:

  1. Material Preparation: Recycled glass is commonly used as raw material [1].
  2. Shaping: Pottery is primarily shaped by hand or on the potter’s wheel [1].
  3. Drying: Shaped pottery is air-dried naturally.
  4. First Firing: The first firing is conducted at temperatures between 800–900°C [5].
  5. Glazing: Lead-based glazes are often applied to the pottery [3].
  6. Second Firing: The pottery is fired again at 1000–1200°C [5].
  7. Decoration: Final touches such as painted decorations or gold embellishments are added [1].

The glassblowing techniques of Damascus have also influenced Syrian pottery. Artisans blow molten glass, shaping it with metal rods and tongs to create desired forms [1].

6. Modern Development and Preservation Efforts

Modernization and urbanization have posed significant challenges to the preservation of traditional Syrian pottery [4]. However, there have been ongoing efforts to safeguard and revitalize these traditional techniques.

In 2023, UNESCO listed Damascus’s traditional glassblowing as a "cultural heritage in urgent need of safeguarding," recognizing the global importance of Syrian craftsmanship [1].

The Syrian government, along with various cultural organizations, works to preserve and promote traditional pottery. For instance, Damascus’s Handicrafts Association has established a heritage craft district and exhibition spaces to keep these skills alive [4].

7. Social Significance

Syrian traditional pottery carries profound social and cultural meaning:

  1. Cultural Identity: Pottery represents a significant aspect of Syrian cultural identity [1].
  2. Economic Value: Pottery production has long been a vital source of livelihood for artisans [1].
  3. Social Continuity: The transmission of pottery-making skills serves as an intergenerational link [1].
  4. Religious and Spiritual Significance: Pottery is often used in religious and spiritual practices, enhancing its cultural importance [1].
  5. International Exchange: Syrian pottery has been a key item in international trade for centuries, acting as a vehicle for cultural exchange [3].

8. Conclusion

Traditional Syrian pottery is a rich cultural heritage with unique characteristics and techniques developed over millennia. Beyond its practical function, it reflects Syria’s cultural identity and history. Despite challenges posed by modernization, preservation efforts continue, highlighting the importance of sustaining Syrian pottery for future generations. Ongoing research and re-interpretation of this traditional art in a contemporary context will ensure its lasting value.

References

  1. UNESCO. (2023). Traditional Syrian Glassblowing. Retrieved from https://ich.unesco.org/en/USL/traditional-syrian-glassblowing-01956
  2. Nieuwenhuyse, O., et al. (2001). Technological Observations on Ceramics from Tell Baghouz (Syria). Paléorient, 27(1), 147-165.
  3. The Metropolitan Museum of Art. (n.d.). Ceramic Technology in the Seljuq Period: Stonepaste in Syria and Iran. Retrieved from https://www.metmuseum.org/toah/hd/slje/hd_slje.htm
  4. UNESCO. (2010). Syrian Arab Republic. Retrieved from https://ich.unesco.org/doc/src/07951-EN.pdf
  5. Marghussian, A. K., Coningham, R. A. E., & Nashli, H. F. (2021). The Development of Pottery Production, Specialisation and Standardisation in the Late Neolithic and Transitional Chalcolithic Periods in the Central Plateau of Iran. Journal of Archaeological Science: Reports, 40, 103247.
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[6] https://www.persee.fr/doc/paleo_0153-9345_2015_num_41_1_5660
[7] https://whc.unesco.org/en/statesparties/sy
[8] https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S2352226721000714