이라크 도자기 Iraqi Pottery

2024. 11. 10. 23:01카테고리 없음

이라크 전통 도자기의 역사와 발전에 관한 연구

1. 서론

이라크는 고대 메소포타미아 문명의 발상지로, 도자기 제작의 오랜 역사와 전통을 가지고 있다. 이라크의 도자기는 단순한 생활용품을 넘어 문화적, 예술적 가치를 지닌 중요한 유산으로 평가받고 있다. 본 연구에서는 이라크 전통 도자기의 역사적 기원과 발전 과정, 주요 특징과 제작 기법, 그리고 현대 사회에서의 의미와 보존 노력에 대해 고찰하고자 한다.

2. 이라크 도자기의 역사적 기원

이라크 도자기의 역사는 신석기 시대로 거슬러 올라간다. 메소포타미아 지역에서는 기원전 7000년경부터 도자기 제작이 시작된 것으로 추정된다[1]. 초기의 도자기는 주로 실용적인 목적으로 제작되었으며, 음식 저장과 조리를 위한 용기로 사용되었다.

수메르 문명 시기에 이르러 도자기 제작 기술은 크게 발전하였다. 수메르인들은 점토를 이용해 주거지를 건설하고, 조리 도구를 만들었으며, 심지어 오븐까지 제작하였다[6]. 특히 수메르인들이 발명한 설형문자는 점토 판에 기록되어 도자기와 문자의 밀접한 관계를 보여준다.

3. 이라크 전통 도자기의 특징

3.1 형태와 기능

이라크의 전통 도자기는 다양한 형태와 크기를 가지고 있다. 초기 근동 지역의 도자기를 분석한 결과, 매우 작은 크기(14%), 작은 크기(25%), 중간 크기(52%)의 용기들이 발견되었다[5]. 이는 도자기가 다양한 용도로 사용되었음을 시사한다.

형태적으로는 중간 비율의 용기가 94%를 차지하였다. 이는 근동 지역의 초기 도자기가 극동 지역의 도자기에 비해 기능적으로 더 다양했음을 보여준다[5].

3.2 장식과 문양

이라크 도자기의 장식은 시대에 따라 변화해왔다. 초기에는 단순한 기하학적 문양이 주를 이루었으나, 점차 복잡하고 정교한 문양으로 발전하였다. 이슬람 시대에 들어서면서 캘리그라피가 도자기 장식의 중요한 요소로 자리 잡았다[2].

아바스 왕조 시대에는 도자기 장식이 더욱 정교해졌다. 특히 야히야 알-와시티(Yahya Al-Wasiti)와 같은 예술가들이 활동하면서 바그다드 학파의 독특한 스타일이 형성되었다[4].

4. 주요 제작 지역

이라크의 도자기 제작은 여러 지역에서 이루어졌으나, 특히 다음 지역들이 중요한 제작 중심지로 알려져 있다:

  1. 바스라(Basra): 8세기경 불투명한 청색 유약을 사용한 도자기로 유명하다[2].
  2. 사마르칸트(Samarkand): 사만 왕조 시대(874-999년)에 중요한 도자기 생산 중심지였다[2].
  3. 바그다드(Baghdad): 아바스 왕조의 수도로, 도자기 제작의 중심지 역할을 하였다[2].
  4. 푸스타트(Fustat): 975년부터 1075년까지 중요한 도자기 제작 중심지였다[2].
  5. 다마스쿠스(Damascus): 1100년부터 1600년경까지 도자기 제작이 번성하였다[2].

5. 제작 과정

이라크 전통 도자기의 제작 과정은 다음과 같은 단계를 거친다:

  1. 태토 작업: 도자기의 원료인 도토(陶土)를 준비한다. 장석, 점토, 규석, 도석, 석회석 등 다양한 재료를 혼합하여 사용한다[1].
  2. 성형 및 정형: 물레를 이용하거나 손으로 직접 형태를 만든다. 석고형에 주입하거나 눌러 넣는 방법도 사용된다[1].
  3. 백체 작업: 하얀색 안료를 그릇에 입힌다[1].
  4. 조각 및 장식: 전문가가 문양을 그리거나 조각한다[1].
  5. 건조: 3-4일 동안 자연 상태에서 건조시켜 수분을 제거한다[1].
  6. 초벌구이: 800-900도의 온도에서 10-12시간 동안 구워낸다[1].
  7. 유약 작업: 광물질계 유약을 바른다[1].
  8. 재벌구이: 1300도의 온도에서 13-15시간 동안 다시 구워 완성한다[1].

현대에는 온도 조절이 가능한 가스 가마를 사용하여 실패율을 크게 줄였다[1].

6. 현대적 발전과 보존 노력

현대 이라크에서는 전통 도자기 기술의 보존과 계승을 위한 노력이 이루어지고 있다. 그러나 현대 제품의 유입으로 인해 전통 수공예품에 대한 수요가 감소하는 문제에 직면해 있다[6].

이러한 상황에서 이라크의 장인들은 세대를 거쳐 기술을 전수하며 전통을 유지하고 있다. 이들의 노력은 현대 이라크인들을 과거와 연결하는 중요한 역할을 하고 있다[6].

또한, 전통 도자기는 현대적인 디자인과 결합하여 새로운 형태로 발전하고 있다. 일부 작품들은 전통적인 모래색을 유지하는 반면, 다른 작품들은 밝은 색상을 사용하여 장식적 매력을 높이고 있다[6].

7. 사회적 의미

이라크의 전통 도자기는 단순한 공예품을 넘어 문화적 정체성을 나타내는 중요한 요소로 인식되고 있다. UNESCO는 이라크의 마캄(maqam) 음악 전통과 함께 도자기 제작 기술을 "인류 무형 문화유산"으로 인정하였다[4].

도자기는 이라크의 역사와 문화를 이해하는 데 중요한 역할을 한다. 특히 고대 메소포타미아 문명의 유산을 현대에 계승하는 매개체로서의 의미가 크다.

또한, 전통 도자기 제작은 지역 경제에도 기여하고 있다. 관광 산업과 연계되어 문화 상품으로서의 가치를 인정받고 있으며, 일부 지역에서는 중요한 수입원이 되고 있다.

8. 결론

이라크의 전통 도자기는 수천 년의 역사를 가진 귀중한 문화유산이다. 고대 메소포타미아 시대부터 이슬람 시대를 거쳐 현대에 이르기까지, 도자기는 이라크 문화의 중요한 부분을 차지해왔다.

현대 사회에서 전통 도자기는 여러 도전에 직면해 있지만, 동시에 새로운 가능성도 열려 있다. 전통 기술의 보존과 현대적 재해석을 통해, 이라크 도자기는 과거와 현재, 그리고 미래를 잇는 중요한 문화적 매개체로서의 역할을 계속할 것으로 기대된다.

향후 연구에서는 이라크 전통 도자기의 보존과 현대적 활용 방안에 대한 더 깊이 있는 고찰이 필요할 것이다. 또한, 글로벌 시장에서 이라크 도자기의 위치와 발전 가능성에 대한 연구도 의미 있을 것으로 보인다.

참고문헌

[1] 우리 문화의 현장을 찾아서. (1995). 아트페이퍼, 10월호. https://www.arko.or.kr/zine/artspaper95_10/19951009.htm

[2] Islamic pottery. (n.d.). Wikipedia. https://en.wikipedia.org/wiki/Islamic_pottery

[3] Alhamdani, A. (2021). The Perfect Equilibrium of Designs Executed on Ancient Iraqi Pottery. PalArch's Journal of Archaeology of Egypt/Egyptology, 18(4), 6347-6352.

[4] Culture of Iraq. (n.d.). Wikipedia. https://en.wikipedia.org/wiki/Culture_of_Iraq

[5] Tsetlin, Y. B. (2021). The origin of ancient pottery production. Journal of Historical Archaeology & Anthropological Sciences, 6(1), 32-36.

[6] Sustaining Tradition: Pottery and Reed Crafts in Modern Homes. (n.d.). IINA News. https://www.iina.news/sustaining-tradition-pottery-and-reed-crafts-in-modern-homes/

Citations:
[1] https://www.arko.or.kr/zine/artspaper95_10/19951009.htm
[2] https://en.wikipedia.org/wiki/Islamic_pottery
[3] https://archives.palarch.nl/index.php/jae/article/download/7258/6915/14233
[4] https://en.wikipedia.org/wiki/Culture_of_Iraq
[5] https://medcraveonline.com/JHAAS/the-origin-of-ancient-pottery-production.html
[6] https://www.iina.news/sustaining-tradition-pottery-and-reed-crafts-in-modern-homes/

 

우리 문화의 현장을 찾아서

우리 문화의 현장을 찾아서 일반화된 전통자기로 세계화의 발판을 ... - 전통도자기의 맥을 잇는 이천 수광리 이장섭 / 한국문화정책개발원 선임연구원 흔히 여주. 이천이라고 부른다. 서울에서

www.arko.or.kr

 

 

Islamic pottery - Wikipedia

From Wikipedia, the free encyclopedia Pottery of Islamic lands Bowl of Reflections, early 13th century Iran. Brooklyn Museum. Chief places named in connection with Islamic pottery. Islamic pottery occupied a geographical position between Chinese ceramics,

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Culture of Iraq - Wikipedia

From Wikipedia, the free encyclopedia The culture of Iraq (Arabic: ثقافة العراق) or the culture of Mesopotamia is one of the world's oldest cultural histories and is considered one of the most influential cultures in the world. The region betwee

en.wikipedia.org

 

 

The origin of ancient pottery production

The origin of pottery production involves two interconnected processes: the emergence of vessel shapes and pottery technology. To clarify the nature of the first process we need to identify prototypes for the shapes of clay vessels and to determine the fun

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Sustaining Tradition: Pottery and Reed Crafts in Modern Homes - IRAQ INTERNATIONAL NEWS AGENCY

For thousands of years, clay utensils for cooking and storing food have been an integral part of households in Sumer, the earliest known civilisation in what is now southern Iraq. Pottery holds a profound significance in Iraqi culture, where ancient civili

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A Study on the History and Development of Traditional Iraqi Pottery

1. Introduction

Iraq, the birthplace of ancient Mesopotamian civilization, has a long history and tradition of pottery-making. Iraqi pottery is highly valued as an essential cultural and artistic heritage, beyond its function as mere utilitarian items. This study aims to examine the historical origins and development of Iraqi traditional pottery, its key features and crafting techniques, as well as its significance and preservation efforts in modern society.

 

2. Historical Origins of Iraqi Pottery

The history of Iraqi pottery dates back to the Neolithic period. In the Mesopotamian region, pottery production is believed to have begun around 7000 BCE [1]. Initially, pottery was mainly created for practical purposes, used for food storage and cooking.

With the emergence of the Sumerian civilization, pottery-making techniques advanced significantly. The Sumerians constructed dwellings, cooking vessels, and even ovens from clay [6]. Sumerian cuneiform script, recorded on clay tablets, highlights the close relationship between pottery and early written language.

 

3. Characteristics of Traditional Iraqi Pottery

3.1 Forms and Function

Traditional Iraqi pottery varies greatly in form and size. Analysis of early Near Eastern pottery shows that small vessels (14%), medium-sized vessels (52%), and large vessels (25%) were used for a variety of purposes [5]. This diversity suggests that pottery served numerous functional roles.

Medium-sized vessels constituted 94% of the pottery found, indicating that early Near Eastern pottery was functionally more diverse than pottery from Far Eastern regions [5].

3.2 Decorations and Patterns

The decoration of Iraqi pottery has evolved over time. Initially, simple geometric patterns were predominant, but designs gradually became more intricate and elaborate. In the Islamic period, calligraphy became an important element of pottery decoration [2].

During the Abbasid era, pottery decorations became even more sophisticated. Artists such as Yahya Al-Wasiti contributed to the distinctive style of the Baghdad school of art, creating a unique tradition [4].

 

 

4. Major Production Areas

Pottery production in Iraq was centered in several key regions, including:

  1. Basra: Known for its opaque blue-glazed pottery from the 8th century [2].
  2. Samarkand: A major pottery production center during the Samanid dynasty (874-999 CE) [2].
  3. Baghdad: The Abbasid capital and a central hub of pottery-making [2].
  4. Fustat: A major center for pottery production from 975 to 1075 CE [2].
  5. Damascus: Pottery production flourished here from around 1100 to 1600 CE [2].

5. Production Process

The traditional Iraqi pottery-making process consists of the following steps:

  1. Preparation of Raw Materials: Clay and other materials like feldspar, quartz, kaolin, and limestone are prepared [1].
  2. Shaping and Forming: Potters either hand-shape or use a potter’s wheel to form the clay, with molds or plaster forms sometimes used [1].
  3. White Slip Application: A white slip is applied to the surface of the vessel [1].
  4. Carving and Decoration: Artisans engrave or carve designs into the surface [1].
  5. Drying: The pottery is air-dried for 3-4 days to remove moisture [1].
  6. First Firing: The pottery undergoes a first firing at 800-900°C for 10-12 hours [1].
  7. Glazing: Mineral-based glazes are applied [1].
  8. Second Firing: The pottery is fired again at 1300°C for 13-15 hours to complete the process [1].

In modern times, gas kilns with controlled temperatures are used, reducing the rate of production failures [1].

 

 

6. Modern Developments and Preservation Efforts

In modern Iraq, there are efforts to preserve and pass on traditional pottery techniques. However, traditional handicrafts face challenges, as the influx of modern products has decreased the demand for handmade goods [6].

In response, Iraqi artisans continue to pass down their skills through generations, connecting contemporary Iraqis with their cultural heritage [6].

Traditional pottery is also evolving to incorporate modern designs, combining traditional sand-colored pieces with bright, decorative elements that increase their visual appeal [6].

 

 

7. Social Significance

Iraqi traditional pottery is recognized as a symbol of cultural identity. UNESCO has recognized Iraqi pottery-making skills, alongside Maqam music, as part of the “Intangible Cultural Heritage of Humanity” [4].

Pottery plays an important role in understanding Iraq's history and culture, serving as a bridge to carry forward the legacy of ancient Mesopotamian civilization into the present.

Additionally, traditional pottery production contributes to the local economy. It is valued as a cultural product in the tourism industry, serving as a significant source of income for some regions.

 

 

8. Conclusion

Iraqi traditional pottery is an invaluable cultural heritage with a history spanning thousands of years. From ancient Mesopotamia through the Islamic era to the present day, pottery has been a significant part of Iraqi culture.

While traditional pottery faces challenges in modern society, new opportunities are also emerging. By preserving ancient techniques and reinterpreting them in contemporary forms, Iraqi pottery is expected to continue its role as a vital cultural bridge connecting the past, present, and future.

Future research may focus on in-depth studies of preservation efforts and the modern applications of traditional Iraqi pottery. Additionally, examining the positioning and potential of Iraqi pottery in the global market could provide meaningful insights.

 

 

References

  1. Exploring the Sites of Our Culture (1995). Art Paper, October Edition. Retrieved from https://www.arko.or.kr/zine/artspaper95_10/19951009.htm
  2. Islamic Pottery (n.d.). Wikipedia. Retrieved from https://en.wikipedia.org/wiki/Islamic_pottery
  3. Alhamdani, A. (2021). The Perfect Equilibrium of Designs Executed on Ancient Iraqi Pottery. PalArch's Journal of Archaeology of Egypt/Egyptology, 18(4), 6347-6352.
  4. Culture of Iraq (n.d.). Wikipedia. Retrieved from https://en.wikipedia.org/wiki/Culture_of_Iraq
  5. Tsetlin, Y. B. (2021). The Origin of Ancient Pottery Production. Journal of Historical Archaeology & Anthropological Sciences, 6(1), 32-36.
  6. Sustaining Tradition: Pottery and Reed Crafts in Modern Homes (n.d.). IINA News. Retrieved from https://www.iina.news/sustaining-tradition-pottery-and-reed-crafts-in-modern-homes/

Citations

[1] https://www.arko.or.kr/zine/artspaper95_10/19951009.htm
[2] https://en.wikipedia.org/wiki/Islamic_pottery
[3] https://archives.palarch.nl/index.php/jae/article/download/7258/6915/14233
[4] https://en.wikipedia.org/wiki/Culture_of_Iraq
[5] https://medcraveonline.com/JHAAS/the-origin-of-ancient-pottery-production.html
[6] https://www.iina.news/sustaining-tradition-pottery-and-reed-crafts-in-modern-homes/