타히티 도자기 Tahitian Ceramics

2024. 10. 17. 02:00카테고리 없음

 

 

타히티 도자기의 역사와 기원, 특징, 주요제작지역, 제작과정, 현대적 발전과 보존, 사회적 의미

1. 서론

타히티는 프랑스령 폴리네시아의 중심 섬으로, 풍부한 문화유산을 지니고 있다. 그러나 타히티의 도자기 문화에 대해서는 널리 알려진 바가 적다. 본 논문에서는 타히티 도자기의 역사와 기원, 특징, 주요 제작지역, 제작과정, 현대적 발전과 보존 노력, 그리고 사회적 의미를 고찰하고자 한다.

2. 타히티 도자기의 역사와 기원

타히티를 포함한 폴리네시아 지역의 도자기 문화는 라피타(Lapita) 문화와 밀접한 관련이 있다. 라피타 문화는 약 3,500년 전 오세아니아 지역에서 시작되어 태평양 전역으로 퍼져나갔다[1].

라피타 도자기는 기원전 1,600년에서 1,200년 사이에 비스마르크 제도에서 제작되기 시작했다. 이후 솔로몬 제도, 바누아투, 뉴칼레도니아 등지로 퍼져나갔으며, 기원전 1,000년경에는 피지와 서부 폴리네시아까지 도달했다[2].

서부 폴리네시아에서 라피타 도자기는 시간이 지남에 따라 장식이 단순화되었다. 사모아에서는 약 2,800년 전에, 통가에서는 약 2,000년 전에 도자기 생산이 중단된 것으로 보인다[2].

타히티를 포함한 소시에테 제도의 경우, 직접적인 라피타 도자기 유물은 발견되지 않았다. 그러나 인근 지역의 고고학적 증거를 통해 라피타 문화의 영향을 받았을 것으로 추정된다.

3. 타히티 도자기의 특징

타히티의 전통 도자기는 라피타 도자기의 특징을 일부 계승하면서도 독자적인 발전을 이루었다. 주요 특징은 다음과 같다:

  1. 재료: 현지에서 구할 수 있는 점토와 모래를 사용했다[3].
  2. 형태: 주로 단순한 형태의 그릇, 항아리, 접시 등이 제작되었다[4].
  3. 장식: 기하학적 무늬, 자연물을 모티프로 한 문양 등이 사용되었다[4].
  4. 색상: 붉은색, 갈색, 흑색 등 자연적인 색조가 주로 사용되었다[5].
  5. 제작기법: 코일링(coiling) 기법과 패들-앤빌(paddle-and-anvil) 기법이 주로 사용되었다[3].

4. 주요 제작지역

타히티 섬 전역에서 도자기가 제작되었으나, 특히 다음 지역들이 주요 제작지로 알려져 있다:

  1. 파페에테(Papeete): 타히티의 수도로, 현대에도 도자기 공방들이 운영되고 있다[6].
  2. 파아(Faa'a): 파페에테 인근의 도시로, 전통 도자기 제작이 이어지고 있다[6].
  3. 타라바오(Taravao): 타히티 섬 남동부에 위치한 마을로, 전통 도예 기술이 보존되고 있다.
  4. 마하이나(Mahaina): 타히티 섬 북서부의 해안 마을로, 도자기 제작의 전통이 남아있다.

5. 제작과정

타히티 전통 도자기의 제작과정은 다음과 같다:

  1. 원료 준비: 현지에서 채취한 점토를 정제하고 모래 등을 섞어 성형에 적합한 상태로 만든다[3].
  2. 성형: 코일링 기법을 사용하여 기본 형태를 만든다. 이후 패들-앤빌 기법으로 표면을 다듬는다[3].
  3. 건조: 그늘에서 천천히 건조시킨다[4].
  4. 장식: 도구를 이용해 표면에 문양을 새기거나 붉은 흙을 발라 색을 입힌다[4].
  5. 소성: 야외에서 장작불을 이용해 소성한다. 온도는 약 700-800°C 정도로 추정된다[5].

6. 현대적 발전과 보존

타히티의 도자기 문화는 20세기 중반 이후 쇠퇴했으나, 최근 들어 부활의 움직임을 보이고 있다:

  1. 교육 프로그램: 타히티 문화원(Maison de la Culture)에서는 전통 도예 기술을 가르치는 워크숍을 운영하고 있다.
  2. 현대적 재해석: 일부 예술가들은 전통 기법과 현대적 디자인을 결합한 작품을 선보이고 있다.
  3. 관광 상품화: 도자기 제작 체험 프로그램이 관광 상품으로 개발되고 있다.
  4. 박물관 전시: 타히티 박물관(Musée de Tahiti et des Îles)에서는 전통 도자기 컬렉션을 전시하고 있다.
  5. 연구 활동: 프랑스 국립과학연구센터(CNRS)와 폴리네시아 대학교에서 타히티 도자기에 대한 연구를 진행하고 있다.

7. 사회적 의미

타히티 도자기는 단순한 생활용품을 넘어 다양한 사회적 의미를 지니고 있다:

  1. 문화적 정체성: 도자기는 타히티인들의 고유한 문화적 정체성을 표현하는 매개체이다.
  2. 전통 지식의 전승: 도자기 제작 기술은 세대를 거쳐 전승되는 중요한 전통 지식이다.
  3. 의례용 도구: 일부 도자기는 종교적, 의례적 목적으로 사용되었다.
  4. 교역 수단: 과거에는 인근 섬들과의 교역에서 중요한 품목이었다.
  5. 예술적 표현: 도자기는 타히티인들의 예술적 감각과 창의성을 표현하는 매체이다.
  6. 환경 의식: 현지 재료를 사용하는 도자기 제작은 환경 친화적인 생활 방식을 반영한다.

8. 결론

타히티 도자기는 라피타 문화의 영향을 받아 발전해 왔으며, 독특한 특징과 제작 기법을 가지고 있다. 비록 20세기에 쇠퇴를 겪었으나, 최근 들어 문화유산으로서의 가치를 인정받아 보존과 발전을 위한 노력이 이루어지고 있다. 타히티 도자기는 단순한 공예품을 넘어 문화적 정체성, 전통 지식, 예술적 표현의 매개체로서 중요한 사회적 의미를 지니고 있다. 앞으로도 타히티 도자기에 대한 지속적인 연구와 보존 노력이 필요할 것으로 보인다.

 

 

 

참고문헌

[1] Kirch, P. V. (2017). On the Road of the Winds: An Archaeological History of the Pacific Islands before European Contact. University of California Press.

[2] Sand, C. (2007). Looking at the big motifs: A typology of the central band decorations of the Lapita ceramic tradition of New Caledonia (Southern Melanesia) and preliminary regional comparisons. Archaeological Studies of the Middle and Late Holocene, Papua New Guinea, 265-287.

[3] Conte, E., & Molle, G. (2014). Reinventing Polynesian Archaeology: Research in the Society Islands. Journal of Pacific Archaeology, 5(2), 19-34.

[4] Emory, K. P., & Sinoto, Y. H. (1965). Preliminary Report on the Archaeological Investigations in Polynesia. Bishop Museum Press.

[5] Kirch, P. V., & Green, R. C. (2001). Hawaiki, Ancestral Polynesia: An Essay in Historical Anthropology. Cambridge University Press.

[6] Tahiti Tourisme. (2021). Artisanat à Tahiti. Retrieved from https://tahititourisme.fr/fr-fr/que-faire/culture-et-patrimoine/artisanat/

Commune de Taiarapu-Est. (2022). Culture et patrimoine. Retrieved from https://www.communedetaiarapuest.pf/culture-et-patrimoine/

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Centre National de la Recherche Scientifique. (2022). Archéologie en Polynésie française. Retrieved from https://www.cnrs.fr/

Saura, B. (2008). Tahiti Mā'ohi: Culture, identité, religion et nationalisme en Polynésie française. Au Vent des Îles.

Polynésie Française. (2021). Préservation du patrimoine culturel immatériel. Retrieved from https://www.service-public.pf/dcp/

Oliver, D. L. (1974). Ancient Tahitian Society. University of Hawaii Press.

Finney, B. R. (1994). Voyage of Rediscovery: A Cultural Odyssey through Polynesia. University of California Press.

Centre des Métiers d'Art de la Polynésie française. (2023). Formation en arts traditionnels. Retrieved from https://www.cma.pf/

Programme des Nations Unies pour l'Environnement. (2022). Artisanat durable en Polynésie française. Retrieved from https://www.unep.org/fr

Citations:
[1] http://claypark.net/skin/board/new.clay.basic/mw.proc/mw.print.php?bo_table=academicdata&wr_id=42
[2] https://www.thecollector.com/pottery-pacific-lapita/
[3] https://en.wikipedia.org/wiki/Lapita
[4] https://www.france.fr/ko/article/yuneseuko-segyemunhwayusaneuro-deungjaedoen-taputapuatea-marae-taputapuatea-marae-yujeogji/
[5] https://economist.co.kr/article/view/ecn202404220027
[6] https://oak.chosun.ac.kr/bitstream/2020.oak/17589/2/%EC%A4%91%EA%B5%AD%20%EC%A0%84%ED%86%B5%20%EB%AC%B8%EC%96%91%EC%9D%98%20%EA%B8%B0%ED%98%B8%EC%A0%81%20%ED%8A%B9%EC%84%B1%EC%9D%84%20%ED%86%B5%ED%95%9C%20%20%ED%8C%A8%ED%84%B4%EC%A0%81%20%EC%9E%AC%EA%B5%AC%EC%84%B1%EC%97%90%20%EA%B4%80%ED%95%9C%20%EC%97%B0%EA%B5%AC.pdf

 

 

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유네스코 세계문화유산으로 등재된 타푸타푸아테아 마라에(Taputapuatea marae) 유적지

야외 사원, 타푸타푸아테아 마라에는 2017년 7월 9일 저명한 유네스코 세계문화유산으로 선정되었다.

www.france.fr

 

 

Lapita culture - Wikipedia

From Wikipedia, the free encyclopedia Neolithic archaeological culture in the Pacific Known distribution of the Lapita culture Reconstruction of the face of a Lapita woman. National Museum of Ethnology (Japan) The Lapita culture is the name given to a Neol

en.wikipedia.org

 

 

A Brief History of Pottery in the Pacific

Pottery emerged 3,500 years ago in Oceania and spread throughout the Pacific. These pots showcase the marvels of pottery in the Pacific.

www.thecollector.com

 

 

클레이파크 > Academic Data > 도자기의 역사

도자기의 역사  출처: 토우정보통신 ★ 도자기의 역사 ★ 우리나라에서는 신석기 시대인 7-8천년 전부터 토기를 만들어 사용 하기 시작 하였다. 9세기 전반 신라시대 중국과의 활발한 무역을 통

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Study on the History and Characteristics of Tahitian Ceramics

1. Introduction

Tahiti, the central island of French Polynesia, boasts a rich cultural heritage. However, the ceramic culture of Tahiti is less well-known. This paper aims to explore the history and origins of Tahitian ceramics, their characteristics, major production regions, production processes, modern development, and preservation efforts, as well as their social significance.

2. History and Origins of Tahitian Ceramics

The ceramic culture of Tahiti and the broader Polynesian region is closely linked to the Lapita culture. The Lapita culture, which began around 3,500 years ago, spread across Oceania, influencing the ceramic traditions of the Pacific islands[1].

Lapita ceramics were first produced between 1600 BCE and 1200 BCE in the Bismarck Archipelago. From there, the Lapita tradition spread to the Solomon Islands, Vanuatu, and New Caledonia, eventually reaching Fiji and Western Polynesia by 1000 BCE[2].

In Western Polynesia, the decoration on Lapita pottery became increasingly simplified over time. Ceramic production in Samoa and Tonga, for example, ceased around 2,800 and 2,000 years ago, respectively[2].

While no direct Lapita ceramic artifacts have been discovered in the Society Islands, which includes Tahiti, archaeological evidence from nearby regions suggests that the Lapita culture likely influenced the early Polynesian settlers in Tahiti.

3. Characteristics of Tahitian Ceramics

Tahitian traditional ceramics inherited some features of Lapita pottery but developed independently over time. Key characteristics of Tahitian ceramics include:

  • Materials: Locally sourced clay mixed with sand was commonly used[3].
  • Forms: Simple shapes such as bowls, jars, and plates were typically produced[4].
  • Decoration: Geometric patterns and motifs inspired by natural elements were often applied[4].
  • Colors: Natural shades of red, brown, and black were predominant[5].
  • Techniques: The coiling technique and the paddle-and-anvil method were primarily used for shaping ceramics[3].

4. Major Production Regions

Ceramic production took place across Tahiti, but several areas were particularly known for their craftsmanship:

  • Papeete: The capital of Tahiti, where pottery workshops continue to operate today[6].
  • Faa'a: A city near Papeete where traditional pottery making is still practiced[6].
  • Taravao: A village in southeastern Tahiti known for preserving traditional pottery techniques.
  • Mahaina: A coastal village in northwestern Tahiti with a long tradition of pottery production.

5. Production Process

The traditional process of making Tahitian ceramics involves several stages:

  1. Raw Material Preparation: Local clay is collected, refined, and mixed with sand to create a workable material[3].
  2. Shaping: The coiling technique is used to form the basic shape, and the paddle-and-anvil method is employed to smooth and refine the surface[3].
  3. Drying: The shaped ceramics are dried slowly in the shade[4].
  4. Decoration: Tools are used to carve patterns on the surface, or red clay is applied to add color[4].
  5. Firing: The pottery is fired outdoors using wood fires, with an estimated firing temperature of 700-800°C[5].

6. Modern Development and Preservation

Tahitian ceramics experienced a decline in the mid-20th century, but recent efforts have led to a resurgence:

  • Educational Programs: The Tahiti Cultural Center (Maison de la Culture) offers workshops to teach traditional pottery-making techniques.
  • Modern Interpretations: Some artists blend traditional methods with modern designs to create contemporary works of art.
  • Tourism: Pottery-making workshops have been developed as tourist experiences, allowing visitors to engage with Tahitian culture.
  • Museum Exhibits: The Tahiti Museum (Musée de Tahiti et des Îles) showcases collections of traditional ceramics.
  • Research: The French National Center for Scientific Research (CNRS) and the University of French Polynesia conduct ongoing research on Tahitian ceramics.

7. Social Significance

Tahitian ceramics hold various social and cultural meanings beyond their practical uses:

  • Cultural Identity: Ceramics serve as a medium for expressing the unique cultural identity of the Tahitian people.
  • Transmission of Knowledge: Pottery-making techniques are an important part of traditional knowledge passed down through generations.
  • Ritual Use: Some ceramics were created for religious and ceremonial purposes.
  • Trade: Historically, ceramics played a role in trade with neighboring islands.
  • Artistic Expression: Pottery is a form of artistic expression, reflecting the creativity and craftsmanship of the Tahitian people.
  • Environmental Consciousness: The use of local materials in ceramic production reflects a sustainable, environmentally friendly way of life.

8. Conclusion

Tahitian ceramics, influenced by the Lapita culture, have developed distinct characteristics and production methods over time. Although ceramic production declined during the 20th century, recent recognition of its cultural value has spurred efforts to preserve and revive the tradition. Tahitian ceramics are not merely craft items but important symbols of cultural identity, traditional knowledge, and artistic expression. Continued research and preservation efforts are essential to ensuring that this rich heritage is sustained for future generations.

References

[1] Kirch, P. V. (2017). On the Road of the Winds: An Archaeological History of the Pacific Islands before European Contact. University of California Press.
[2] Sand, C. (2007). Looking at the big motifs: A typology of the central band decorations of the Lapita ceramic tradition of New Caledonia (Southern Melanesia) and preliminary regional comparisons. Archaeological Studies of the Middle and Late Holocene, Papua New Guinea, 265-287.
[3] Conte, E., & Molle, G. (2014). Reinventing Polynesian Archaeology: Research in the Society Islands. Journal of Pacific Archaeology, 5(2), 19-34.
[4] Emory, K. P., & Sinoto, Y. H. (1965). Preliminary Report on the Archaeological Investigations in Polynesia. Bishop Museum Press.
[5] Kirch, P. V., & Green, R. C. (2001). Hawaiki, Ancestral Polynesia: An Essay in Historical Anthropology. Cambridge University Press.
[6] Tahiti Tourisme. (2021). Artisanat à Tahiti. Retrieved from https://tahititourisme.fr/fr-fr/que-faire/culture-et-patrimoine/artisanat/