파키스탄 무굴 도자기 Mughal Ceramics in Pakistan

2024. 10. 23. 10:16카테고리 없음

파키스탄 무굴 도자기의 역사와 특징에 관한 연구

 

 

1. 서론

무굴 제국은 16세기부터 19세기까지 인도 아대륙의 대부분을 지배한 이슬람 제국으로, 그들의 예술과 건축은 오늘날까지도 남아시아 문화에 지대한 영향을 미치고 있다. 특히 무굴 도자기는 그들의 예술적 성취를 대표하는 분야 중 하나로, 파키스탄 지역에서 발달한 독특한 특징을 지니고 있다. 본 연구에서는 파키스탄 무굴 도자기의 역사적 기원과 발전 과정, 주요 제작 지역, 제작 기법, 그리고 현대적 계승과 보존 노력에 대해 살펴보고자 한다.

 

 

2. 무굴 도자기의 역사와 기원

무굴 도자기의 역사는 인도 아대륙의 선사 시대 도자기 전통에서부터 그 뿌리를 찾을 수 있다. 인더스 문명 시기인 기원전 3300년경부터 이 지역에서는 이미 발달된 도자기 문화가 존재했다[1]. 그러나 현재 파키스탄 지역에서 볼 수 있는 특징적인 무굴 도자기 양식은 16세기 무굴 제국의 건립과 함께 본격적으로 발전하기 시작했다.

무굴 도자기는 중앙아시아와 페르시아의 영향을 크게 받았다. 특히 청화백자로 대표되는 '블루 포터리(Blue Pottery)' 기법은 14세기 몽골 예술가들에 의해 발전되어 중국으로 전해졌고, 이후 페르시아를 거쳐 무굴 제국에 도입되었다[3]. 이는 무굴 제국의 중앙아시아 출신 배경과 밀접한 관련이 있으며, 이슬람 문화권의 예술적 전통이 인도 아대륙의 토착 문화와 융합되는 과정을 보여준다.

 

 

3. 무굴 도자기의 특징

무굴 도자기의 가장 두드러진 특징은 코발트 블루 안료를 사용한 화려한 장식이다. 이 청색 안료는 도자기에 독특한 아름다움을 부여하며, '블루 포터리'라는 명칭의 유래가 되었다[3]. 무굴 도자기는 단순히 청색만을 사용하는 것이 아니라 오렌지, 빨강, 노랑, 녹색 등 다양한 색상을 조화롭게 사용하여 풍부한 색채감을 표현한다.

무굴 도자기의 또 다른 특징은 그 내구성과 위생적 측면이다. 전통적인 점토 대신 석영 가루, 유리 가루, 붕사, 아라비아 고무, 백토, 물 등을 사용하여 제작되어 균열이 잘 생기지 않고 위생적이다[3]. 이러한 특성은 무굴 도자기가 단순한 장식품을 넘어 실용적인 용도로도 널리 사용될 수 있게 했다.

장식 문양에 있어서는 기하학적 패턴과 함께 꽃, 식물, 동물 모티프가 자주 사용된다. 특히 피팔 나뭇잎 문양은 메흐르가르 문화의 후기부터 도자기 장식에 사용되어 왔다[1]. 이러한 문양들은 이슬람 예술의 전통과 인도 토착 문화의 요소가 융합된 결과물로 볼 수 있다.

 

 

4. 주요 제작 지역

파키스탄에서 무굴 도자기의 주요 제작 지역은 물탄, 구자라트, 라호르 등이다[2]. 특히 물탄은 파키스탄 내에서 가장 우수한 품질의 도자기를 생산하는 곳으로 알려져 있다. 물탄의 도자기는 그 독특한 디자인과 높은 품질로 인해 국내외에서 높은 평가를 받고 있다.

라호르는 무굴 제국의 중요한 문화 중심지 중 하나로, 17세기 샤다라 복합단지에서 발견된 타일 유약 등을 통해 당시의 발달된 도자기 기술을 엿볼 수 있다[7]. 이 지역의 도자기는 무굴 건축물의 장식에 광범위하게 사용되었으며, 현재까지도 그 전통이 이어지고 있다.

 

 

5. 제작 과정

무굴 도자기의 제작 과정은 전통적인 방식을 따르면서도 시대에 따라 변화해 왔다. 현대의 제작 과정은 다음과 같이 요약될 수 있다:

  1. 원료 준비: 석영 가루, 유리 가루, 붕사 등의 원료를 혼합하여 도자기 소지를 만든다.
  2. 성형: 소지를 반죽하여 원하는 형태로 성형한다. 이 과정에서 전통적인 수작업 방식과 함께 현대적인 주조 기법도 사용된다.
  3. 건조: 성형된 제품을 자연 건조시킨다.
  4. 유약 처리: 코발트 산화물을 포함한 유약을 도포한다. 이 단계에서 다양한 색상과 문양이 적용된다.
  5. 소성: 현대식 가마에서 1250-1270°C의 고온으로 소성한다. 이 과정에서 유약이 도자기와 완전히 융합된다[2].
  6. 냉각: 소성 후 24시간 동안 자연 냉각시켜 최종 제품을 완성한다.

이러한 제작 과정은 전통적인 기법을 바탕으로 하면서도 현대적인 기술을 접목하여 효율성과 품질을 높이고 있다.

 

 

6. 현대적 발전과 보존

파키스탄의 무굴 도자기 전통은 현대에 들어 여러 도전에 직면하고 있다. 전통적인 제작 방식이 점차 사라지고 있으며, 숙련된 장인의 수도 감소하고 있다. 그러나 이러한 상황 속에서도 전통을 보존하고 계승하려는 노력이 계속되고 있다.

물탄에 설립된 '블루 포터리 개발 연구소'는 이러한 노력의 대표적인 예이다. 이 연구소는 전시 센터를 운영하며 전통 도자기 제품의 판매와 홍보를 담당하고 있다[2]. 또한 젊은 세대에게 전통 기술을 교육하는 역할도 수행하고 있어, 무굴 도자기 전통의 현대적 계승에 중요한 역할을 하고 있다.

현대 파키스탄에서 무굴 도자기는 단순한 공예품을 넘어 문화적 정체성을 상징하는 중요한 요소로 인식되고 있다. 특히 관광 산업과 연계되어 파키스탄의 문화를 세계에 알리는 데 중요한 역할을 하고 있다. 무굴 도자기 제품들은 고급 호텔, 레스토랑, 관공서 등에서 장식용으로 사용되며, 외국인 관광객들에게 인기 있는 기념품으로도 자리 잡았다.

 

 

7. 사회적 의미

무굴 도자기는 파키스탄의 역사와 문화적 정체성을 반영하는 중요한 매개체이다. 이는 단순한 공예품을 넘어 무굴 제국의 찬란했던 문화적 유산을 현대에 전달하는 역할을 한다. 특히 이슬람 문화와 인도 토착 문화의 융합을 보여주는 대표적인 예술 형태로, 파키스탄의 다문화적 특성을 잘 나타낸다.

또한 무굴 도자기 산업은 지역 경제에도 중요한 역할을 한다. 전통 공예 산업으로서 많은 장인들에게 생계 수단을 제공하며, 관광 산업과 연계되어 지역 경제 활성화에 기여하고 있다. 특히 물탄, 라호르 등의 도시에서는 무굴 도자기가 지역의 문화적 상징이자 경제적 자산으로 인식되고 있다.

교육적 측면에서도 무굴 도자기는 중요한 의미를 갖는다. 전통 기술의 전수를 통해 세대 간 문화 계승이 이루어지며, 이는 파키스탄의 문화적 연속성을 유지하는 데 기여한다. 또한 도자기 제작 과정에서 사용되는 과학적, 기술적 지식은 전통 공예와 현대 과학의 접점을 보여주는 좋은 사례가 된다.

 

 

8. 결론

파키스탄의 무굴 도자기는 오랜 역사와 풍부한 문화적 배경을 가진 예술 형태로, 현재까지도 그 전통이 이어지고 있다. 중앙아시아와 페르시아의 영향을 받아 발전한 이 도자기 양식은 파키스탄 고유의 특징을 갖추며 독자적인 발전을 이루었다. 현대에 들어서는 전통의 보존과 계승이라는 과제에 직면해 있지만, 동시에 새로운 기술과의 융합을 통해 지속적인 발전 가능성을 보여주고 있다.

무굴 도자기는 단순한 공예품을 넘어 파키스탄의 역사, 문화, 경제, 교육 등 다양한 측면에서 중요한 의미를 갖는다. 앞으로도 이러한 전통을 보존하고 발전시키는 노력이 계속된다면, 무굴 도자기는 파키스탄의 문화적 자산으로서 그 가치를 더욱 높여갈 것으로 기대된다.

 

 

 

참고문헌

[1] Wikipedia. (n.d.). Pottery in the Indian subcontinent. Retrieved from https://en.wikipedia.org/wiki/Pottery_in_the_Indian_subcontinent

[2] Mehmood, A. (2022). Out of the blue. The Express Tribune. Retrieved from https://tribune.com.pk/story/2338871/out-of-the-blue-1

[3] Vceela. (n.d.). Origins of blue pottery. Retrieved from https://vceela.com/blog/our-blogs-1/origins-of-blue-pottery-64

[4] Khan et al. (2024). Exploring architectural ornamentation of Mughal era buildings. International Journal of Creative and Innovative Studies, 1563.

[5] Rye, O. W., & Evans, C. (1976). Traditional Pottery Techniques of Pakistan: Field and Laboratory Studies. Smithsonian Contributions to Anthropology.

[6] Gulzar, S., Wörle, M., Burg, J. P., Chaudhry, M. N., Joseph, E., & Reusser, E. (2013). Characterization of 17th Century Mughal tile glazes from Shahdara Complex, Lahore-Pakistan. Journal of Cultural Heritage, 14(2), 174-179.

[7] Victoria and Albert Museum. (n.d.). The arts of the Mughal empire. Retrieved from https://www.vam.ac.uk/articles/the-arts-of-the-mughal-empire

Citations:
[1] https://en.wikipedia.org/wiki/Pottery_in_the_Indian_subcontinent
[2] https://tribune.com.pk/story/2338871/out-of-the-blue-1
[3] https://vceela.com/blog/our-blogs-1/origins-of-blue-pottery-64
[4] https://ijciss.org/index.php/ijciss/article/download/1315/1482/2982
[5] https://core.ac.uk/download/pdf/79497472.pdf
[6] https://www.academia.edu/115819986/Traditional_Pottery_Techniques_of_Pakistan_Field_and_Laboratory_Studies
[7] https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1296207412000568
[8] https://www.vam.ac.uk/articles/the-arts-of-the-mughal-empire
[9] https://www.researchgate.net/figure/Jahangir-Tomb-wall-showing-the-glaze-sampling-details_fig1_236839062

 

 

The arts of the Mughal Empire · V&A

The great age of Mughal art lasted from about 1580 to 1650 and spanned the reigns of three emperors: Akbar, Jahangir and Shah Jahan.

www.vam.ac.uk

 

 

 

Traditional Pottery Techniques of Pakistan: Field and Laboratory Studies

Traditional Pottery Techniques of Pakistan: Field and Laboratory Studies

www.academia.edu

 

 

 

 

Origins of blue pottery

And where to buy it

vceela.com

 

 

Out of the blue | The Express Tribune

Cheaper raw material alternatives and shortcut methods are now causing this art to slowly die out

tribune.com.pk

 

 

Pottery in the Indian subcontinent - Wikipedia

From Wikipedia, the free encyclopedia Traditional Nizamabad black pottery from Uttar Pradesh, India. Painted under-eave roof-tile, Sri Lanka, 5th century. Potteries on display in Dilli Haat market, New Delhi, India. Pottery in the Indian subcontinent has a

en.wikipedia.org

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

Study on the History and Characteristics of Mughal Ceramics in Pakistan

1. Introduction

The Mughal Empire, which ruled much of the Indian subcontinent from the 16th to the 19th century, had a profound influence on South Asian art and architecture, leaving a lasting legacy visible even today. Among the artistic achievements of the Mughal Empire, ceramics, particularly those developed in what is now Pakistan, represent a significant and unique artistic expression. This study explores the historical origins and development of Mughal ceramics in Pakistan, their key production regions, manufacturing techniques, and the modern preservation and continuation of this traditional craft.

2. History and Origins of Mughal Ceramics

The history of Mughal ceramics can be traced back to the prehistoric pottery traditions of the Indian subcontinent. As early as 3300 BCE, during the Indus Valley Civilization, a well-developed ceramic culture existed in this region[1]. However, the distinctive style of Mughal ceramics, particularly in present-day Pakistan, began to flourish in the 16th century with the establishment of the Mughal Empire.

Mughal ceramics were heavily influenced by Central Asian and Persian traditions. A notable example is the 'Blue Pottery' technique, characterized by cobalt blue decorations. This technique was initially developed by Mongol artists in the 14th century, spread to China, and later reached Persia before being introduced to the Mughal Empire[3]. The Mughal's Central Asian heritage played a crucial role in the adaptation and evolution of this style, reflecting the fusion of Islamic artistic traditions with the local culture of the Indian subcontinent.

3. Characteristics of Mughal Ceramics

One of the most prominent features of Mughal ceramics is the use of cobalt blue pigment for decorative purposes. This rich blue glaze gives the ceramics their characteristic appearance and is the source of the term "Blue Pottery"[3]. Mughal ceramics, however, were not limited to blue. They also incorporated a variety of other colors such as orange, red, yellow, and green, creating a vibrant and diverse palette.

Another key characteristic of Mughal ceramics is their durability and hygienic properties. Unlike traditional clay-based ceramics, Mughal pottery was made using a mixture of materials such as quartz powder, glass powder, borax, gum arabic, white clay, and water, making the ceramics less prone to cracking and more hygienic for practical use[3]. These qualities made Mughal ceramics suitable not only as decorative pieces but also for everyday practical use.

In terms of decoration, Mughal ceramics often feature geometric patterns as well as floral, vegetal, and animal motifs. The use of peepal leaves (Ficus religiosa), a design element seen in the later Mehrgarh culture, became a recurring motif in Mughal ceramic decoration[1]. These motifs represent a blend of Islamic artistic traditions with local Indian influences, illustrating the cultural synthesis of the Mughal period.

4. Key Production Regions

In present-day Pakistan, some of the major centers for Mughal ceramics production include Multan, Gujarat, and Lahore[2]. Among these, Multan is renowned for producing some of the finest examples of Mughal ceramics. The distinctive design and high quality of Multani ceramics have earned them national and international recognition.

Lahore, an important cultural hub during the Mughal era, also played a significant role in the production of ceramics. Evidence of advanced ceramic production can be seen in the 17th-century tilework discovered at the Shahdara Complex, a Mughal architectural site[7]. The ceramics produced in this region were extensively used in the decoration of Mughal monuments and continue to reflect the grandeur of Mughal craftsmanship.

5. Manufacturing Process

The traditional process of creating Mughal ceramics has evolved over time but retains key elements of the original methods. The modern manufacturing process can be summarized as follows:

  1. Material Preparation: A mixture of quartz powder, glass powder, borax, and other materials is combined to create the base ceramic body.
  2. Shaping: The prepared material is kneaded and shaped into the desired form. Traditional handcrafting techniques are often supplemented by modern casting methods.
  3. Drying: The shaped pieces are left to dry naturally before firing.
  4. Glazing: A glaze containing cobalt oxide and other pigments is applied. At this stage, various colors and intricate designs are incorporated into the ceramic surface.
  5. Firing: The pieces are fired in a modern kiln at temperatures between 1250°C and 1270°C. This high-temperature firing process ensures that the glaze fully fuses with the ceramic body, resulting in a durable and glossy finish[2].
  6. Cooling: After firing, the ceramics are allowed to cool for 24 hours, completing the process.

While this process maintains the traditional techniques of Mughal ceramic production, the integration of modern technology has improved both efficiency and quality.

6. Modern Development and Preservation

In modern Pakistan, the tradition of Mughal ceramics faces challenges, including the decline of traditional manufacturing methods and a decreasing number of skilled artisans. However, there have been significant efforts to preserve and revive this ancient craft.

The 'Blue Pottery Development Institute' in Multan is one example of these preservation efforts. The institute runs a display center where traditional ceramic products are sold and promoted[2]. Additionally, it plays a key role in educating younger generations about traditional techniques, ensuring the continuation of Mughal ceramic production into the future.

Today, Mughal ceramics in Pakistan serve not only as traditional crafts but also as important symbols of cultural identity. These ceramics are often used for decorative purposes in luxury hotels, restaurants, and government buildings, and they remain popular souvenirs among foreign tourists. By linking the ceramics industry with the tourism sector, Mughal ceramics help promote Pakistan’s cultural heritage globally.

7. Social Significance

Mughal ceramics are a vital link to Pakistan's rich cultural history, reflecting the glory of the Mughal Empire and its artistic achievements. These ceramics are more than just functional or decorative items; they embody the fusion of Islamic and local artistic traditions, symbolizing Pakistan’s multicultural heritage.

Furthermore, the Mughal ceramics industry plays an important role in local economies, particularly in cities such as Multan and Lahore. As a traditional craft, it provides livelihoods for many artisans and contributes to the economic growth of these regions. The connection between Mughal ceramics and Pakistan's tourism industry further enhances their significance as a cultural and economic asset.

From an educational standpoint, the preservation of Mughal ceramics is also crucial. Passing down the traditional techniques through generations ensures the survival of cultural knowledge, while also demonstrating the intersection of art, science, and technology in traditional crafts.

8. Conclusion

Mughal ceramics in Pakistan represent a rich and diverse artistic tradition that has evolved over centuries. While deeply influenced by Central Asian and Persian art forms, Mughal ceramics developed a unique identity in Pakistan, blending these external influences with local traditions. Today, efforts to preserve and continue the tradition of Mughal ceramics are essential to maintaining Pakistan's cultural heritage.

Mughal ceramics are not only valuable cultural artifacts but also have economic, educational, and social significance. With ongoing efforts to modernize and promote these traditional crafts, Mughal ceramics will likely continue to play a key role in representing Pakistan’s cultural identity both nationally and internationally.

References

[1] Wikipedia. (n.d.). Pottery in the Indian subcontinent. Retrieved from https://en.wikipedia.org/wiki/Pottery_in_the_Indian_subcontinent
[2] Mehmood, A. (2022). Out of the blue. The Express Tribune. Retrieved from https://tribune.com.pk/story/2338871/out-of-the-blue-1
[3] Vceela. (n.d.). Origins of blue pottery. Retrieved from https://vceela.com/blog/our-blogs-1/origins-of-blue-pottery-64
[4] Khan et al. (2024). Exploring architectural ornamentation of Mughal era buildings. International Journal of Creative and Innovative Studies, 1563.
[5] Rye, O. W., & Evans, C. (1976). Traditional Pottery Techniques of Pakistan: Field and Laboratory Studies. Smithsonian Contributions to Anthropology.
[6] Gulzar, S., Wörle, M., Burg, J. P., Chaudhry, M. N., Joseph, E., & Reusser, E. (2013). Characterization of 17th Century Mughal tile glazes from Shahdara Complex, Lahore-Pakistan. Journal of Cultural Heritage, 14(2), 174-179.
[7] Victoria and Albert Museum. (n.d.). The arts of the Mughal empire. Retrieved from https://www.vam.ac.uk/articles/the-arts-of-the-mughal-empire

Citations:
[1] https://en.wikipedia.org/wiki/Pottery_in_the_Indian_subcontinent
[2] https://tribune.com.pk/story/2338871/out-of-the-blue-1
[3] https://vceela.com/blog/our-blogs-1/origins-of-blue-pottery-64
[4] https://ijciss.org/index.php/ijciss/article/download/1315/1482/2982
[5] https://core.ac.uk/download/pdf/79497472.pdf
[6] https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1296207412000568
[7] https://www.vam.ac.uk/articles/the-arts-of-the-mughal-empire
[8] https://www.researchgate.net/figure/Jahangir-Tomb-wall-showing-the-glaze-sampling-details_fig1_236839062